Rejsemessen for Kvalitetsrejser samlede i weekenden 17.000 gæster og 200 udstillere i Øksnehallen. Ved messen var der premiere på det nye netværkskoncept, Travel Insight
Det var 16. år i streg, at rejsemagasinet Vagabond havde organiseret sin Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen.
”Vi endte med cirka 17.000 gæster – det var 500 færre end sidste år, men mange af de 200 udstillere, jeg talte med, var overvejende glade og tilfredse,” siger Vagabonds ejer og administrerende direktør, Christian Adamsen til STANDBY.dk og tilføjer, at budgettet for at arrangere rejsemessen i Øksnehallen er omkring to millioner kroner – her til kommer blandt andet lønninger.
Christian Adamsen har ikke noget umiddelbart bud på den lille nedgang, udover at det udenfor var godt vejr i weekenden.
”Men fredag eftermiddag, hvor der kun er adgang med indbydelse fra for eksempel udstillerne, havde vi mange flere besøgende end normalt. Her var 2.500 besøgende – cirka 1.500 mere end normalt på fredagen,” siger Christian Adamsen og tilføjer:
”Meldingen gennem weekenden fra udstillerne var, at de normale besøgende var interesseret i at købe rejser. Og en stor del af udstillerne sagde allerede her i weekenden, at de er med igen næste år.”
Dette gjaldt blandt andet for to af årets debutanter i Øksnehallen, turistrådene fra henholdsvis Uganda og Japan.
En anden nyhed på messen var Emirates Holidays – rejsebureauet der tidligere i år åbnede skandinavisk kontor i København, og som er i samme koncern som selve flyselskabet Emirates.
Til STANDBY.dk sagde rejsebureauets landechef for Danmark og Sverige, Kenneth Andersen:
”Vi har nu været i gang i små seks måneder og har været meget glade for den modtagelse, vi har fået på det danske marked, hvor man har taget godt imod os. Især efter sommeren er der virkelig kommet gang i salget, hvilket jo er glædeligt og giver os tro på, at vi kan opnå de ambitiøse mål, vi har sat os.”
Debut til nyskabelse
I forbindelse med feriemessen i Øksnehallen var der fredag eftermiddag premiere på en nyskabelse fra GSA-bureauet, Atlantic Link.
Fire gange om året vil Atlantic Link sammen med to partnere invitere til netværksmøder i rejsebranchen under navnet Travel Insight.
Overskriften for Travel Insight er ”Bliv klædt på til fremtiden i rejsebranchen” – her vil Atlantic Link sammen med partnerne, Rejsemagasinet Vagabond og MCH Messecenter Herning, sætte fokus på nogle af de udfordringer, som rejsebranchen møder.
“Formålet med Travel Insight er at levere et inspirerende indspark til, hvordan man kan skabe synlige resultater ved at gøre tingene anderledes. Det er ikke nødvendigvis banebrydende ændringer, nogle gange kan mindre justeringer gøre en stor forskel både for medarbejdere, kunder og økonomi,” sagde Atlantic Links administrerende direktør, Karin Gert Nielsen, som optakt til premieren, der havde samlet 100 tilmeldte.
Travel Insight har sin egen hjemmeside: travelinsight.dk – det er planen, at Travel Insights skal holdes fire gange om året. Næste arrangement er planlagt til 20. februar under rejsemessen Ferie for Alle i Messecenter Herning.
Panelet ved premieren på Travel Insights bestod af Mille Marcussen, chef for Tourism, Culture and Experiences hos analyseinstituttet Epinion, direktør Karin Gert Nielsen fra Atlantic Link, ejer af ”The Social Business Company,” Tania Ellis, og kommunikations- og CSR-specialist Mette Gert.
Mændene i panelet var livsstilsekspert Flemming Møldrup, Vagabonds chefredaktør, Christian Adamsen, direktør i hotelkæden Sinatur, Claus Nielsen, samt direktør Henrik Specht fra Rejsearrangører i Danmark – charterselskabernes brancheforening. Ordstyrer var studievært Miriam Zesler fra TV2.
Relaterede artikler:
Interessante debutanter på Københavns rejsemesse