Stor rejsemesse: 5.254 møder afviklet på to dage

I denne uge løb Germany Travel Mart af stablen og ifølge arrangøren blev der holdt flere end 5.000 møder mellem aktører fra turist- og rejsebranchen i ind- og udland i løbet af messen.

Germany Travel Mart (GTM) har rundet et skarpt hjørne, da den 50. udgave af den store rejsemesse for indkøbere af tyske turistydelser i denne uge er blevet afviklet af det nationale tyske turistråd Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Denne gang fandt messen sted i byen Chemnitz i den østtyske delstat Sachsen. Beliggenheden var ikke tilfældig i og med, at Chemnitz næste år vil bære titlen som europæisk kulturhovedstad, ligesom København og Aarhus gjorde i henholdsvis 1996 og 2017.

183 tyske virksomheder fra hotel-, transport-, fritids- og incomingbranchen, regionale turistorganisationer samt 225 købere fra internationale rejseselskaber og online rejsebureauer deltog i de to dage, som årets udgave af Germany Travel Mart varede.

Størstedelen erklærede sig tilfredse
Petra Hedorfer, der er administrerende direktør for DZT, fortæller, at deltagerne ikke har ligget på den lade side under messen.

“Der er blevet holdt 5.254 forretningsmøder på GTM i Chemnitz i løbet af de sidste to dage. Ifølge en undersøgelse foretaget på messen fik 99 procent af de adspurgte skabt nye forretningsforbindelser i Chemnitz.”

Derudover har 93 procent af respondenterne vurderet årets udgave af Germany Travel Mart som enten en god eller meget god platform for forretning, forklarer Hedorfer, der påpeger, at svarene – i hendes optik – peger på værdien af at mødes ansigt til ansigt.

”De positive tilbagemeldinger fra deltagerne bekræfter atter en gang den store betydning af personlige møder med henblik på at indgå og udbygge succesfulde forretningsforbindelser.”

Som led i den overordnede digitalisering af branchen arbejder DZT desuden på en ny online platform, der skal forbinde mellemstore aktører i den tyske turistbranche med rejsebureauer i andre lande, hvilket organisationen ser forskellige spændende perspektiver i, tilføjer Petra Hedorfer.

Har fået mulighed for at vise sig frem
Administrerende direktør Veronika Hiebl fra det lokale destinationsselskab Tourismus Marketing Gesellschaft Sachsen er godt tilfreds med det rygstød, som hun mener, at rejsemessen har givet egnen på et vigtigt tidspunkt.

“Germany Travel Mart har givet os som statslig turistorganisation en fantastisk mulighed for at præsentere Sachsen for både rejsearrangører og medierepræsentanter fra hele verden. Messen har også givet medvind til kulturhovedstadsåret 2025 i Chemnitz og hele regionen.”


Relaterede artikler:

Tyskland sætter ny rekord i Michelin-stjerner

Tyskland: Forventer ny dansk turistrekord

Tyskland forventer 60.000 danskere til EM-slutrunde