Norwegian Viva, der kommer i trafik næste år, bliver det andet af seks planlagte krydstogtskibe i Prima-klassen. Illustration: Norwegian Cruise Line.

Stort krydstogtrederi præsenterer sit nyeste skib

Norwegian Viva fra Norwegian Cruise Line debuterer først næste sommer, som det andet af seks krydstogtskibe i den nye Prima Class. Viva får, ifølge rederiet, havets største gokart-racerbane.

294 meter lange Norwegian Viva har kostet rederiet cirka 5,5 milliarder kroner, det har plads til 3.219 gæster, har 11 restauranter og underholdningsmulighederne tæller ”The Rush and The Drop” – verdens hurtigste fritfalds-rutsjebane til søs samt ”The Viva Speedway,” den ifølge Norwegian Cruise Line største gokart-racerbane til havs.

Det nye krydstogtskib begynder fra juni næste år sine krydstogter af otte-, ni- og ti-dages varighed til sydeuropæiske havnebyer som Lissabon, Venedig (Trieste), Rom (Civitavecchia) og Athen (Piræus).

Efter 2023-sommeren i Middelhavet sejler skibet vintersæsonen 2023–2024 i Caribien med base i Puerto Rico. Herfra bliver der krydstogter på syv og ni dage til blandt andet De Britiske Jomfruøer, Sint Maarten, Bridgetown på Barbados, St. Lucia, St. John’s, Antigua og St. Thomas.

Helt nye standarder
Norwegian Viva bliver søsterskibet til Norwegian Prima, der også har lagt navn til den nyeste krydstogtklasse hos rederiet. Norwegian Prima kommer i trafik fra denne sommer.

Om Norwegian Viva siger Harry Sommer, administrerende direktør for Norwegian Cruise Line, i pressemeddelelsen: ”Norwegian Viva sætter helt nye standarder for premium-segmentet og viser vores fokus på at skubbe grænserne inden for fire hovedområder: rummelighed, service, gennemført design og oplevelser. Vi havde gæsternes behov og drømme i vores tanker, da vi designede dette topklasseskib.”

De to første Prima Class-skibe, Norwegian Prima og Norwegian Viva, vil være udstyret med et NOx-reduktionssystem (SCR), der reducerer skibets samlede miljøpåvirkning. SCR-katalysatorer filtrerer svovloxider op til 98 procent og kvælstofoxider op til 90 procent, hvilket sikrer, at skibene opfylder Tier III NOx-kravene, hedder det i pressemeddelelsen.

Prima og Viva vil desuden være udstyret med et rensningssystem til udstødningsgas (EGCS), et avanceret spildevandsbehandlingssystem til behandling og rensning af alt spildevand, så det opfylder internationale standarder, samt mulighed for tilslutning til strømforsyningsnettet på land, der reducerer emissionerne yderligere, mens skibene ligger i havn.

Stor familie
Norwegian Cruise Line Holdings er et af verdens største krydstogtrederier og moderselskab for Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises med i alt 26 krydstogtskibe, flest hos selve Norwegian med foreløbig 17 krydstogtskibe.

Relaterede artikler:

USA’s sundhedsmyndighed advarer mod krydstogter

Her er prototypen til verdens største krydstogtskib

Stor krydstogtkoncern får ny nordisk salgsdirektør

Stort rejsebureau søsætter ny niche til luksusrejser

Redningsbåd ødelagde udsigten under krydstogt