Foreningen COTRA holdt sit 2018-årsmøde på Hotel LEGOLAND i Billund. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Succesfuldt årsmøde i jysk rejsenetværk

Hotel LEGOLAND dannede rammen om årsmødet i det vestdanske rejsenetværk COTRA, der omfatter Travel Managers, flyselskaber og lufthavne.

LEGOLAND i Billund kunne torsdag den 7. juni fejre 50 års jubilæum Men der er stadig en del år til, at den vestdanske rejsenetværksforening COTRA (Corporate Travel Denmark) kan fejre et tilsvarende jubilæum.

Foreningen, der blev etableret i 2009, holdt samme dag på Hotel LEGOLAND sit 10. årsmøde, hvor omkring 50 deltagere var samlet til en faglig dag. Udover de rejseaktive vestdanske virksomheder, der er foreningens medlemmer, deltog samarbejdspartnere fra lufthavne og flyselskaber også i årsmødet.

Livlig lufthavnsdebat
Dagen blev indledt af transportforsker Claus Lassen fra Aalborg Universitet, der blandt andet skulle redegøre for, hvordan man sikrede den bedste mulige tilgængelighed til Vestdanmark gennem luftfarten. Det kom der mange spændende vinkler på, og det blevet slået fast, at der er behov for en koordineret indsats sammen med en større politisk forståelse i kombination med en styrket dataanalyse af behovene.

Indlægget blev afsluttet med en debat med deltagelse af administrerende direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn, administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn samt marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.

Det er altid underholdende, når repræsentanter fra de tre jyske lufthavne krydser klinger, og årsmødet i Billund var ingen undtagelse. I Billund og Aalborg kan de hurtigt blive enige om, at der blot er brug for to internationale lufthavne i Vestdanmark – en i Aalborg til at dække den nordlige del, og lufthavnen i Billund til det sydlige markedsområde.

Den udlægning var Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn ikke overraskende uenig i, og han mente på baggrund af indsamlede data, at hovedparten af rejsende fra de store jyske virksomheder er bosiddende i postnummerområde 8000, der dækker Aarhus-regionen og dermed naturlige kunder til Aarhus Lufthavn.

Alder er ikke afgørende
Et andet interessant indslag var salgschef Frank Nordbjerg Olesen fra Norwegian, der sammen med administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport (DA), skulle redegøre for selskabernes flådestrategi.

Norwegian har en af Europas yngste flyflåder med en gennemsnitsalder på 3,7 år, mens DAT råder over fly med en gennemsnitsalder på 24,2 år. Mens det norske lavprisflyselskab fokuserer på det miljømæssige aftryk og naturligvis også passageroplevelsen, så er DAT mere fokuseret på at benytte sig af ældre brugte fly, som der er blevet passet godt på. Fly med en meget høj driftsstabilitet.

Det er dog ikke muligt at komme i nærheden af Norwegians miljømæssige præstationer, hvor selskabet har reduceret flyenes CO2-udledning med 30 procent siden 2008. Hemmeligheden er blandt andet, at flyene skal være i drift i syv år hos selskabet, hvorefter de fases ud. Derfor har man også en flåde, der er 5,23 år yngre end gennemsnittet.

Regularitet og punktlighed vigtigere end pris
Dagens mest spændende debat var i forbindelse med spørgsmålet, som COTRA-bestyrelsen havde stillet flyselskaberne. Her ønskede man at få flyselskabernes bud på, hvad de skulle gøre for at blive genvalgt at kunderne.

Det besvarede salgschef Anita Wagner Feddersen fra Air France-KLM på vegne af flere af flyselskaberne, mens Global Key Account Manager Merete Fleischer fra SAS, General Manager Scandinavia Robert Lönnblad fra Finnair, kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air og Corporate Sales Manager Mical Ambæk fra Turkish Airlines også forsøgte at give svar på spørgsmålet i den efterfølgende debat.

Her var meldingen tydelig fra de vestdanske virksomheder. Regularitet, punktlighed og rettidig bagageudlevering er det allervigtigste sammen med muligheden for at få hjælp ved uregelmæssigheder. Og som udgangspunkt også vigtigere end prisen. Derimod er inflight-produktet ikke særlig vigtigt med mindre, at der er tale om interkontinentale flyvninger.

Dagen blev afrundet af Mark Anthony, der udover at være motivator og peptalker med sit særlige Heart Work-budskab, også har en baggrund fra rejsebranchen og således på fornemste vis forstod at målrette sine budskaber til deltagerne i årsmødet.

 

Relaterede artikler:

DBTA og COTRA styrker samarbejdet

Fra erhvervsrejser til global kødvirksomhed

Travel managers mødtes i Billund

x

Læs Også

Rejsebranchen på vej mod smartere kontrakter

”Blockchains vil komme stadig mere i spil,” siger det globale erhvervsrejsebureau BCD Travel, der i nye informationsrapporter sætter fokus på emner inden for erhvervet.

Weekendtur var skattepligtigt personalegode

Jysk virksomhed kan ikke fratrække udgifter til weekend i København for ansatte med ledsagere, hvor de spiste, var på diskotek og pub samt boede på hotel, lyder kendelse fra Landsskatteretten.

Udsigt til dyrere erhvervsrejser

Der bliver også næste år prisstigninger på flybilletter og hoteller – forhøjelserne vil svinge mellem verdens regioner, siger ny undersøgelse fra blandt andet erhvervsrejsebureauet CWT.

Nyt lejlighedshotel i Oslo

Det finske firma Forenom, der udlejer 6.500 møblerede lejligheder i Norden til blandt andet erhvervslivet, har fået sit første lejlighedshotel i Norge - i forvejen har det tilsvarende hoteller i Sverige og Finland.

OK til kæmpe erhvervsrejsebureau

American Express Global Business Travel har fået grønt lys fra EU til at overtage et andet globalt forretningsrejsebureau, Hogg Robinson Group. På verdensplan omsætter duoen for 300 milliarder kroner.

Danmark har flest svenske forretningsrejser

Svenske erhvervsrejsende skal mest til København, danskerne til London og nordmænd til Stockholm, viser ny undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet BCD – der kan få problemer, hvis kineserne nærlæser analysen. Her nævnes Hong Kong nemlig som et land.