Carsten Dilling (Foto: SAS)

Svær balancegang at være SAS-formand

Siden 1946 har de tre skandinaviske lande holdt sammen om et flyselskab. Nu er der udpeget både ny dansk formand og svensk næstformand, og kun den danske stat har sagt, at man vil beholde sine aktier.

Så kommer der igen en dansk formand i SAS, når Fritz Schur efter 10 år som formand og 17 år i bestyrelsen træder tilbage på generalforsamlingen 10. april. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i går overtager Carsten Dilling formandsposten efter den danske regerings ønske. Han har været menigt bestyrelsesmedlem i fire år.

Det bliver ikke nogen let opgave. Ganske vist klarer SAS sig bedre end længe, men alligevel er det en svær balancegang, når ejerkredsen ikke er enige om fremtiden. Det var en vanskelig fødsel med SAS i tidernes morgen. Undervejs har der været en del landskampe. Ikke mindst blandt personalegrupperne, og i dag er den almene opfattelse vel i Norge, at Norwegian og Bjørn Kjos er større helte end SAS, og den norske regering vil gerne sælge sine aktier.

Det samme vil svenskerne –måske! Det er lidt mere uklart, selv om en af de faste støtter, næstformand Jacob Wallenberg, også siger farvel efter sit tætte parløb med Fritz Schur. Koncernen beholder dog sine 6,5 procent af aktierne, og det skal nok ses som en svensk garant indtil videre, uanset hvad politikerne måtte mene.

Ikke første valg
Fra dansk side er der ikke lagt op til kompromisser. Både regering og erhvervsliv satser på luftfart og lufthavne med SAS og Københavns Lufthavn i front. Og her kommer Carsten Dilling til at spille en central rolle.

Han var ikke første valg. Flere har fået en henvendelse. Mange navne blev bragt i spil bag kulisserne, men hvor mange, der egentligt har fået lov til at sige nej tak vides ikke.

Et oplagt emne var forhenværende finansminister Bjarne Corydon, men han er nu låst fast på Dagbladet Børsen. Et andet topkvalificeret emne var direktør Vagn Sørensen, som i mellemtiden blandt sine mange formandsjobs er valgt som formand for Air Canada, der i dag er dobbelt så stor som SAS.

Et emne kunne have været den succesrig administrerende direktør i DFDS, Niels Smedegaard, der har en tidligere periode som chef i SAS Catering og har haft Vagn Sørensen som sin næstformand. Men han har nok rigeligt med at finde ud af, hvor han skal bruge sin bugnende kapital i nye skibe.

Godt valg – bedst i nedgang
Når man forhører sig om Carsten Dilling blandt danske nuværende og forhenværende topfolk i rejsebranchen, er der enighed om, at det er et godt valg.

”Han er en god mand, som vil være allermest værdifuld, hvis der kommer nedgang i industrien. Han ved meget om produktivitet, effektivisering og processer. Han er også skrap til digitalisering, som uden tvivl vil være en del af hans agenda. Han vil mere være den type som støtter sin ledelse i at gennemføre deres plan (mere end selv påvirke den). Det vil overraske, hvis de ikke snart sælger ud, ”siger en erfaren kilde.

Langt igen med service
”Jeg tror hans profil med en fortid i IBM og TDC passer godt rent forretningsmæssigt, om end han nok bliver overrasket over, hvor langt bagefter SAS stadig er på  overenskomstområdet og holdningen hos de store personalegrupper. Der er lang vej igen, før SAS bliver en kundeorienteret servicevirksomhed, og der er grund til at tro, at Carsten Dillings lunte er en del kortere end så mange andres.” siger en anden.

I mine 44 år med SAS som fast stofområde er der især tre danske formænd jeg husker, ud over Fritz Schur, og som jeg havde en så nær kontakt med, som man kan have med en formand, når det gælder dækning af et stofområde. Det har ellers primært været med koncernchefer og naturligvis presseafdelinger.

De tre var Hugo Schrøder, Haldor Topsøe og Tage Andersen. Sidstnævnte var ikke nogen åben natur over for pressen, men vi var i familie.

For dem, plus alle de andre fra Norge og Sverige, lykkedes det at holde sammen på tre nationer i et luftfartsselskab gennem flere kriser i mere end 70 år.Kan det vare ved ?

x

Læs Også

SAS er glade for journalisters interesse

”Vi er en højeksponeret virksomhed, og til tider føler vi, at vi har journalister gående direkte op og ned ad direktionsgangen, ” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen. Men det var nu betydeligt mere før i tiden.

Kan EU-dom redde flyselskabers eksistens?

End ikke en strejke er nu undskyldning nok for forsinkelser, og det kan ende med, at de største flyselskaber som Air France og Lufthansa bliver nødt til at kræve ændring i EU-forordning om erstatninger til passagererne.

Derfor holder vi ikke ferie i Danmark

Kulturen i et andet land og det danske vejr var årsagen til, at 38 procent af danskerne valgte udlandet til en ferie sidste år, fremgår af ny årsanalyse.. ”En ferie i Danmark er mest for ældre mennesker”.

Wonderful Copenhagen skrumper

Er det svanesangen, der er indledt, eller er det bare politik fra Københavns Rådhus. Er det i virkelighed et spørgsmål om turisme, eller om vi bare skal være os selv? Lyspunkt med rullekufferter og vækst.

Optimismen blomstrer på Hotel d’Angleterre

Selv om det københavnske luksushotel har tabt voldgiftssag og et stort millionbeløb er det noget man klarer selv inden døre og haster videre mod endnu en rekordsæson.

‘Krydstogtskibe er sejlende miljøsvin i København’

Grov beskyldning fra selvbestaltet miljøgruppe og Østerbro grundejerforening, blandt andet med krav om landstrøm til skibene. Kan det true en ægte dansk turistsucces?