Et af de otte sæder på Swiss’ første klasse på selskabets langrutefly; som sidste flytype på langruterne har også Swiss’ Airbus A340’ere nu fået opgraderet sine tre kabineklasser. Pressefoto fra Swiss International Air Lines.

Swiss færdig med ommøblering af sine langrutefly

Flyselskabet har installeret helt nye kabiner og et spritnyt underholdningssystem i sine fem Airbus A340-300. Star Alliance-medlemmet åbner snart to nye langruter til USA og Japan.

Det Lufthansa-ejede flyselskab har brugt et ikke oplyst millionby på at renovere sine tre kabineklasser, First, Business og Economy – Swiss har endnu ikke et premium economy-produkt – på selskabets fem Airbus A340-300.

Klik fort stort format. Economy Class på en af Swiss’ fem Airbus A340-300, hvor der på economy er 168 sider. Pressefoto fra Swiss International Air Lines.

A340-300 har hos Swiss plads til 223 passagerer, otte på First, 47 på Business, mens de resterende 168 sidder på Economy.

Swiss International Air Lines, som er flyselskabets fulde navn, har en ganske store langruteflåde. Den består i øjeblikket af 31 fly, foruden de fem A340 også af 14 Airbus A330-300 og så det nye flagskib, Boeing B777-300ER (Extended Range), som Swiss snart har 12 af.

Og her i midten af januar færdiggjorde Swiss ommøbleringen af sine fem Airbus A340-300. De har nu alle fået nye kabiner på alle tre klasser samt et helt nyt inflight entertainment system. Med det nye underholdningssystem har Swiss nu internet på alle sine langrutefly.

Opgraderingen har blandt andet givet nye stole på alle tre kabineklasser, samme type som Swiss også tilbyder på langruteflagskibet B777.

Med i forbedringerne er også en ny og mere behagelig lyssætning i de tre kabiner. ”Med færdiggørelsen af nyindretningen af vores A340-flåde understreger vi Swiss’ fokus på kvalitet og tilbyder nu rejsende på alle vores langrutefly samme høje oplevelse ved at flyve de lange ruter med os,” siger Swiss’ kommercielle direktør, Tamur Goudarzi Pour.

Klik for stort format. Swiss har for sin størrelse pænt mange langruteflåde. Når de B777-300ER er leveret i dette kvartal har det Lufthansa-ejede flyselskab 31 langrutefly, foruden Boeing B777-300ER også 14 Airbus A330-300 og så de fem Airbus A340, der netop har fået ny indmad. Pressefoto fra Swiss af en Airbus A340.

Nye ruter til Japan og USA
Swiss bruger sine Airbus A340s på ruterne fra hovedlufthavnen i Zürich til Boston, Johannesburg og Shanghai.

Fra 1. marts i år begynder Swiss også at flyve til japanske Osaka – også denne rute vil blive betjent med A340-300 med fem flyvninger om ugen.

Og fra den 29. marts i år åbner Swiss endnu en ny langdistancerute. Denne gang fra Zürich til USA’s hovedstad. Denne rute til Washington D.C. vil blive fløjet daglig med en Airbus A330-300 med 236 sæder.

Sidste år havde Swiss 18,7 millioner passagerer, små fem procent mere end i 2018.

I Københavns Lufthavn var Swiss sidste år det 15. største flyselskab i med over 361.000 passagerer – en stigning på små 17 procent i forhold til 2018.

Relaterede artikler:

SWISS sætter Osaka og Washington på rutekortet

SWISS udvider flytog med otte nye destinationer

Lufthansa-gruppen skal bruge 4.500 nye ansatte