Visit Greenlands direktør, Anne Nivíka Grødem, og administrerende direktør i Air Greenland, Jacob Nitter Sørensen, kort efter underskrivelsen af aftalerne. Foto: Air Greenland/Visit Greenland

Tættere samarbejde om grønlandsk turisme

Air Greenland og Visit Greenland styrker partnerskabet ved at indgå to samarbejdsaftaler. Landet skal i højere grad promoveres, og så skal der igen uddeles en turismepris.

Grønlandsk turisme kan stå over for et rekordår, og grundlaget for de gode udsigter bliver nu styrket med et tættere samarbejde mellem to af landets største aktører.

Det er Air Greenland og landets turistråd, Visit Greenland, der i forrige uge indgik en rammeaftale og to samarbejdsaftaler. Grønland skal promoveres endnu mere, og der skal atter uddeles en ærefuld turismepris.

Det er fjerde gang, de to parter forlænger rammeaftalen. Formålet er at øge turismen til Grønland samt opbakning til landets turismeerhverv. Aftalen skal sikre, at der skabes kommercielle samarbejdsflader på tværs af regioner og til udenlandske aktører.

”Det er måske vigtigere end nogensinde, at vi står tæt sammen i turismeerhvervet herhjemme, og med åbningen af de nye landingsbaner følger også ansvaret for at skabe bæredygtige rammer for turismen. Det er derfor helt naturligt at bibeholde og styrke det gode samarbejde, vi i flere år har haft med Visit Greenland,” siger Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland.

Stigende interesse for Grønland
Direktør i Visit Greenland, Anne Nivíka Grødem, fortæller, at de to parter skal opbygge viden om markederne og dele den med både hinanden og aktørerne.

”Vi skal have bredere udbud af turistprodukter og udvide turistsæsonen ved at understøtte aktørerne og sidst men ikke mindst styrke promoveringen af landet,” siger hun.

Grønland skal promoveres målrettet på de internationale markeder og hos udenlandske medier, lyder en af aftalerne. Interessen for landet stiger nemlig støt. Det mærker Jacob Nitter Sørensen, der fortæller, at flyselskabet får et stigende antal henvendelser fra journalister, der ønsker interviews eller at filme i flyene. I samarbejdet med Visit Greenland kan der opnås mere målrettet markedsføring, siger han.

Grønland skal særligt promoveres mere i Nordamerika, men landet skal også frem i lyset i markeder som Norden, Storbritannien, Tyskland og Benelux-landene.

”Når man bevæger sig ind på nye markeder, kræver det mange ressourcer at skabe en øget interesse og opmærksomhed for destinationen. Derfor er det afgørende at indgå partnerskaber som disse, så vi bruger vores ressourcer bedst muligt og løfter i fællesskab,” siger Anne Nivíka Grødem.

Vil hylde særligt innovative turismeaktører
Aftalen mellem Air Greenland og Visit Greenland indebærer desuden, at ’Greenland Tourism Award’ igen skal uddeles til en turismeaktør, der har gjort sig synlig inden for bæredygtig produktudvikling.

Anne Nivíka Grødem påpeger, at parterne har en fælles interesse i at promovere og hylde dem, der gør sig særligt bemærket i den bæredygtige turismeudvikling. Særligt fokus er på virksomheder, der prioriterer sikkerhed, kvalitet og innovation.

Air Greenland og Visit Greenland håber, at prisen kan være med til at motivere de grønlandske virksomheder til at udvikle bæredygtige turistprodukter.

”Prisen skal – via anerkendelsen, omtalen og præmien – være med til at sætte fokus på bæredygtige initiativer, og derigennem inspirere endnu flere til at trække branchen i en mere bæredygtig retning,” siger Jacob Nitter Sørensen.

Grønland bliver mere tilgængelig, når de to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat samt lufthavnen i Qaqortoq åbner. De forventes at stå færdige i 2024.

 

Relaterede artikler:

Grønland stadig uden turistdirektør

Grønlandsk turisme kigger mod rekordår

Turistchef: Grønland kan stå stærkere efter krisen