Teleselskaberne kan under coronakrisen hjælpe myndighederne med at afklare danskernes bevægelsesmønstre. Arkivfoto fra VisitDenmark, Niclas-Jessen.

Teleselskaber viser danskernes bevægelsesmønstre

Myndighederne har brug for statistik før samfundet skal åbnes i større målestok. Teleselskaber leverer informationer om, hvor danskerne opholder sig – hvis de altså har medbragt deres mobil.

Andelen af teleselskabet 3’s kunder, der bevæger sig over ti kilometer fra deres hjem hver dag er i denne coronatid, faldet over ti procent. Knap halvdelen af 3’s kunder i København holder sig inden for en radius af to kilometer fra hjemmet.

Danskernes bevægelsesmønstre, hvis de er kunder hos teleselskaber 3F, fra 9. til 30. marts. Jo mørkere farve, jo flere er indenfor ti kilometer fra deres ”hjem.” Illustration: Teleselskabet 3.

Det viser en ny analyse fra teleselskabet 3, udarbejdet ud fra anonymiseret aggregeret data fra 3’s netværk, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Teleselskabet er i dialog med myndighederne om, hvordan data’ene kan bruges til at måle effekten af COVID-19-tiltagene.

Danmark lukker ned, lød det onsdag aften den 11. marts, hvor regeringen gjorde det klart. Knap en uge senere forbød myndighederne forsamlinger på over ti personer. Og danskerne lyttede, viser analysen fra 3 af danskernes bevægelsesmønstre, der på få uger har ændret sig.

Analysen, der er foretaget på baggrund af 3 og Oister’s 1,4 millioner kunder i Danmark, viser, at andelen, som bevæger sig over ti kilomter hver dag, er faldet fra 35 til 25 procent. I Københavnsområdet holder knap halvdelen af kunderne sig inden for en radius af to kilometer, hvilket er dobbelt så mange som i tiden før coronakrisen.

Færre på Hovedbanegården – flere i Fælledparken
Myndighedernes tiltag afspejler sig også ved Københavns Hovedbanegård og Strøget, hvor 3 har registreret markant færre bevægelser. Til gengæld er faldet langt mindre i for eksempel Fælledparken.

Ifølge 3 har mobilitetsanalyser som denne et stort samfundsmæssigt potentiale, fordi de kan være med til berige beslutningsprocesser og optimere ressourceforbrug.

”Med vores mobilitetsanalyser kan vi kortlægge bevægelsesmønstre ret præcist i et område. Det har tidligere vist sig meget nyttigt – for eksempel har vi leveret data på rejsemønstre over Storebælt i udvalgte perioder. I landets nuværende situation kan det også være relevant at kigge på mobilitetsanalyser,” siger Jesper Larsen Wagner, chef for forretningsudvikling og operations hos 3, og tilføjer:

“Det kunne for eksempel være oplagt at undersøge, om danskerne følger myndighedernes ønske om at droppe sommerhusturen i påsken. Vi er derfor nu i dialog med myndighederne om, hvordan de kan bruge vores data.”

Teleselskabet 3 understreger, at de med disse projekter ikke udleverer data om enkeltpersoner eller data, som kan føres tilbage til en enkelt person.

”Kundernes data bliver anonymiseret og inddelt i klynger. Vi leverer dermed kun information om bevægelsesmønstre – for eksempel hvor mange kunder der bevæger sig fra ’A’ til ’B’ på givne tidspunkter, men ikke, hvem de er. Metoden lever selvfølgelig op til de gældende regler for persondatabehandling,” siger Jesper Larsen Wagner fra 3 og tilføjer:

”For at måle, hvor langt kundebasen bevæger sig fra hjemmet, tager analysen ikke udgangspunkt i konkrete adresser, men hvilken sendemast en telefon oftest har været i forbindelse med klokken 04 om natten over en periode og definerer denne mast som kundens ’hjem.’

3’s mobilitetsanalyse tager udgangspunkt i data fra perioden 2. til 31. marts. Den indeholder ikke data som kan identificere et konkret individ og dennes aktiviteter. Analysemetoden opfylder gældende regler for persondatabehandling og følger guidelines for anonymisering fra EU-databeskyttelsesmyndighedernes arbejdsgruppe, oplyser 3.

Relaterede artikler:

Sådan påvirker ny teknologi rejseaktiviteter i 2020

Europæiske i samarbejde med teleselskab om rejseforsikring

Flyselskaber forbyder brandfarlig version af laptops