Som et forsøg tester Falck i Københavns Lufthavn selvkørende kørestole, der kører passageren til gaten for så at returnere til servicecentret. 700 rejsende i lufthavnen får daglig hjælp fra Falck.
Falck er netop begyndt at teste fire selvkørende kørestole i Københavns Lufthavn – afprøvningen sker det næste års, siger Martin Betzer, direktør for Falcks PRM-assistancer (Persons with Reduced Mobility) i Københavns Lufthavn, til Standby.dk
”Vi skal se om de selvkørende kørestole fungerer i forhold til de mange passagerer. Bliver de en succes, vil vi sikkert gerne have flere end de første fire,” siger Martin Betzer og fortsætter:
”Passageren sætter sig i de selvkørende kørestole sig i, hvorefter den rejsende køres til gaten uden ledsagelse af en Falck-medarbejder. Når den er fremme i gaten og passageren er stået af, returnerer kørestolen selv til vores servicecenter. Dette tilbud er til passagerer med behov for assistance, men som selv kan gå korte afstande, for eksempel ombord på flyet og så videre.”
De selvkørende kørestole kommer fra den amerikanske leverandøren Whill, der allerede har leveret tilsvarende kørestole til lufthavnene i Los Angeles, Miami og Tokyo, oplyses det.
Falcks selvkørende kørestole i Københavns Lufthavn er på lige fod med de traditionelle kørestole tilgængelige for alle lufthavnens passagerer, der har behov for assistance til at komme til deres boardinggates.
I en pressemeddelelse fra Falck siger Martin Betzer blandt andet: “Med de selvkørende kørestole giver vi Københavns Lufthavns passagerer en ny grad af uafhængighed og valgfrihed, hvilket er endnu et skridt mod en mere inkluderende assistance.”
Kørestolene har sensorer og forhåndsscannede facilitetskortoplysninger, der sikrer sikker navigation og undgår kollisioner, skriver Falck i pressemeddelelsen og tilføjer:
”Skærmen på kørestolen giver passageren mulighed for at sætte enheden på pause eller blot bekræfte dens destination. Selvom teknologien er selvkørende, bliver kørestolene overvåget af Falcks personale. Den personlige Falck-assistance er fortsat tilgængelig for passagerer, der foretrækker eller har behov for en personlig ledsager.”
700 assistancer om dagen
Falck har siden 2008 leveret PRM-assistance til passagerer med reduceret mobilitet i Københavns Lufthavn.
Falcks 200 medarbejdere i Københavns Lufthavn udfører i snit 700 assistancer i snit om dagen – forleden blev der dog sat rekord med 975 assistancer på en enkelt dag. Den gratis service kan bestilles samtidig med flybilletten eller ved ankomsten til lufthavnen.
”Det kan være kørestolsbrugere, eller passagerer med et ikke-synligt handicap, rejsende med angst for store områder med mange mennesker og så videre. Det er en EU-ret med denne hjælp, så det koster ikke passageren noget og er frit for alle,” siger Martin Betzer.
Relaterede artikler:
Ny undersøgelse: Handicappede rejser for milliarder
Pakkerejse-Ankenævnet delvist enig med to meter høj bevægelseshæmmet rejsekunde

STANDBY.DK Nyt om rejser


