Et par af vognene til Tivolis jubilæumsparade ved mandagens pressemøde – i midten sangeren Soleima (Sarah Mariegaard), komponisten Bent Fabricius-Bjerre og show director Forrest W. Bahruth fra Walt Disney Parks and Resorts. Foto: Tivoli.

Tivoli udskyder jubilæumsparade til 19. maj

Tivoli fejrer i år sit 175 års jubilæum med blandt andet en 150 meter lang parade med deltagelse af Walt Disney Parks and Resorts. Premieren skulle have været i morgen, tirsdag, men er nu rykket til den 19. maj.

”Mindre tekniske årsager” fik mandag Tivoli til med kort varsel at flytte premieren på jubilæumsparaden til 8. maj. Få dage senere måtte Tivoli igen rykke premieren på paraden – nu er datoen lørdag den 19. maj.

”Der arbejdes på højtryk – men paraden skal være lige i øjet før vi viser den til gæsterne. Vi beklager forsinkelsen, men paraden bliver værd at vente på,” sagde Tivolis pressechef, Torben Plank, ved pressemøde mandag.

Tivolis jubilæumsparade vil byde på fem farverige paradevogne, Tivoli-ikoner som Pjerrot og Tivoli-Garden samt 30 udklædte performere, der optræder til musik skabt af den danske popsanger Soleima (Sarah Mariegaard) og komponistlegenden Bent Fabricius-Bjerre.

Den over 150 meter lange parade ruller alle dage minus fredag – på grund af Fredagsrock i Tivoli – på en 800 meter lang rute gennem Tivoli med det adstadige tempo af 2,6 kilometer i timen. Dele af publikum kan køre med i paraden ved at købe plads i Tivolis ”sporvogn.” Paraden begynder på Slotspladsen og slutter en halv time senere med en finale på Plænen.

Disney kører med
Inden Walt Disney i 1955 åbnede Disneyland i Anaheim syd for Los Angeles besøgte han mange gange Tivoli for at finde inspiration. Walt Disney World Resort og Tivoli har en lang tradition for at samarbejde – derfor er Walt Disney & Co. med til at hylde Tivolis 175-års jubilæum ved at bidrage med design af en paradevogn.

Show director Forrest W. Bahruth fra Walt Disney Parks and Resorts i USA har i nogen tid opholdt sig i København for at være med til at hjælpe Tivoli med jubilæumsparaden. Han har været hos Disney siden 1968 og har siden 1971 haft base hos Disneyworld i Orlando i Florida.

”Vi har arbejdet med Tivoli i flere måneder om vores del af dette projekt. Tivoli har skabt en flot parade – naturligvis tilpasset forholdene. I Disneyworld har vi meget bredere veje og kan derfor have en meget større parade – den er omkring en halv time om at passere,” sagde Forrest W. Bahruth til STANDBY.dk ved mandagens pressemøde.

Tivolis designchef, Jacob Helenius, og programchef Rune Erbs Ledet siger om Tivolis parade: ”Den er en musical på hjul med sine tematiserede vogne. Vi har haft god sparring med og hjælp fra vores venner i Walt Disney og trukket på deres store viden om parader og den komplicerede teknologi, der kræves, for at give en over 150 meter lang parade sammenhæng på både lyd og udseende.”

Tivoli er Danmarks største turistattraktion, sidste år havde haven 4,4 millioner gæster. Dette år bliver det hidtil længste hvad angår åbningsdage i Tivoli, i alt 280 dage mod 243 i 2017.

Relaterede artikler:

Tivoli klar med ny sæson

Uventet stærk Halloween og julesæson i Tivoli

Milliardudvidelse i Disneyland Paris

x

Læs Også

Dansk hygge skal være del af FN’s kulturarv

VisitDenmark opretter et hyggeråd for at få ”hygge” anerkendt som dansk kulturarv på liste hos UNESCO, FN's organisation for uddannelse, kultur, kommunikation og videnskab.

Ny rekord for udlejning af feriehuse

Over halvdelen af alle udenlandske overnatninger i Danmark sker i feriehuse med tyskerne som største kunde. For andet år i træk var der sidste år rekord i feriehusudlejning – men brancheforening er bekymret.

Airbnb i samarbejde med Wonderful Copenhagen

København bliver første nordiske by med vært-arrangerede aktiviteter og oplevelser via Airbnb Experiences. Det er eksempelvis en organisation, der bearbejder ensomhed hos ældre gennem fælles cykelture - eller oplevelser med spiselige insekter.

Aarhus vil tiltrække dobbelt så mange turister

Endnu flere udenlandske turister, 50 procent flere hotelværelser og samme stigning i kongresgæster. Det er nogle af punkterne i VisitAarhus’ nye turismestrategi frem mod 2025.

Samlet dansk campingindsats i Tyskland

DK-Camp og Dansk Camping Union går sammen med VisitDenmark om at trække flere tyske turister til de danske campingpladser.

Ferieparker vil have grønnere profil

Landal GreenParks, der i Danmark har overtaget kæden Dayz Resorts, investerer op mod 25 millioner kroner i grønnere og mere bæredygtige danske ferieparker.