Den nye vintersæson i Tivoli får blandt en skøjtebane foran Nimb-bygningen.

Tivoli klar med ny sæson

Tivoli har investeret over 10 millioner kroner i sin nye sæson, der åbner på fredag. Og Nimb-bygningen med blandt andet det udvidede luksushotel omsætter på årsbasis for over 100 millioner kroner.

Danmark største turistattraktion, Tivoli, åbner i morgen, fredag, for første gang i sin 175-årige historie for en vintersæson. Den løber fra den 2. til 25. februar – og dermed er Tivoli blandt andet åben i skolernes vinterferie, under det kinesiske nytår, til fastelavn samt på Valentinsdag.

”Tivoli må gerne være en helårsforretning, men vi skal ikke være åben hele året. Det kan ikke lade sig gøre, blandt andet fordi vi jo skal bruge tid på at klargøre til vores sæsoner,” sagde Tivolis administrerende direktør, Lars Liebst, i går til standby.dk ved præsentationen af Vinter i Tivoli.

Med Vinter i Tivoli er haven også med til at trække flere turister til København – alene i julesæsonen havde Tivoli sidste år besøg af en million gæster. ”Men nej, vi får ikke Vinter i Tivoli på grund af klimaforandringer, der giver varmere temperaturer. Vi holder Vinter i Tivoli for at bruge de kvadratmeter, vi nu engang har,” sagde Lars Liebst, der ikke ville sige, hvor mange gæster han forventer i den kommende vintersæson.

Luksushotel er blevet større
”Men jeg er glad for, at vi har åbent i den nye vintersæson. Dermed står for eksempel udenlandske turister ikke og kigger ind på et lukket Tivoli,” sagde Tivoli-direktøren og tilføjede, at det fortsat går godt for blandt andet Nimb-bygningen, der også huser det eksklusive Nimb Hotel. Ved starten af sidste års julesæson var Tivoli klar med udbygningen af luksushotellet, der gik fra at have 17 værelser og suiter til at have 21 mere.

”Det går fantastisk godt for Hotel Nimb, vi ser en enorm interesse. Ved at hotellet er blevet større med flere værelser, er vi også begyndt at tiltrække flere firmakunder, der har behov for en del værelser mere, end hvad vi før kunne tilbyde,” sagde Lars Liebst i går til standby.dk og tilføjede ”man skal aldrig sige aldrig” til spørgsmålet om, hvor Hotel Nimb-konceptet kan ”eksporteres” til udlandet.

Ifølge Tivoli-direktøren har Hotel Nimb i snit gennem året en belægning på omkring 90 procent. Han ville ikke give noget bud på, hvor mange hotelgæster Nimb-hotellet forventer i år. ”Men vi er fortrøstningsfulde, som man siger på godt jysk,” sagde Lars Liebst og tilføjede, at selve Nimb-bygningen, der for eksempel også tæller restauranter og spisesteder, på årsbasis omsætter for over 100 millioner kroner. Nimb-hotellets tre største kundegrupper er amerikanere, briter og danskere.

Relaterede artikler:

Uventet stærk Halloween og julesæson i Tivoli

To-cifret millioninvestering i Tivolis vinter

Tivoli klar med investering på 250 millioner kroner