Efter coronakrisen melder et stigende antal travel managers i Europa om atter voksende rejser til møder, events, kongresser og så videre, viser ny undersøgelse. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Travel managers forventer flere forretningsrejser

75 procent af 519 travel managers i europæiske virksomheder og koncerner forventer i ny analyse flere forretningsrejser i år end i 2019. Endnu flere forventer øgede udgifter til forretningsrejser.

Under coronakrisen blev det ofte sagt, at forretningsrejser aldrig ville komme tilbage på samme niveau som før krisen.

Men nu viser ny analyse – Cvent Travel Managers Report: Europe Edition – fra britiske Cvent, der arbejder med data for events og forretningsrejser, at der kan være grund til optimisme.

I april gennemførte Cvent en undersøgelse, hvor man spurgte 519 travel managers i Europa, hvad de forventer for fremtiden. Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, om der var danske eller skandinaviske travel managers med i analysen.

Men i hvert fald viser undersøgelsen, at 75 procent af de deltagende travel managers i Europa i år forventer højere aktivitet når det gælder forretningsrejser, 32 procent af dem forventer endda ”betragtelig” højere aktivitet – og 81 procent forventer højere udgifter til forretningsrejser i år, sammenlignet med 2019, året før coronakrisen.

De stigende udgifter skyldes et miks af øgede udgifter til blandt andet dyrere flybilletter og hotelovernatninger, men også fordi virksomhederne anerkender behovet for at firmarejser kan være med til at øge salget.

Flere årsager til stigende rejseaktivitet
Blandt årsagerne til det igen stigende antal forretningsrejser, lyder svarene fra de adspurgte travel managers blandt andet:

”Der er behov for at vores medarbejdere mødes ansigt til ansigt med forretningsforbindelser; der er behov for at se, hvad der sker på andre markeder eller vores virksomhed planlægger øget aktivitet på nye markeder.”

Graham Pope, salgschef hos Cvent Europe, siger i en pressemeddelelse: ”Undersøgelsen viser store muligheder for, at stadig flere virksomheder igen vil sende relevante medarbejdere på forretningsrejser, til møder og events og så videre, hvor de kan mødes ansigt til ansigt med blandt andet forretningsforbindelser.

Efter nogle svære år under coronakrisen, er resultaterne fra vores undersøgelse gode nyheder for blandt andet hospitality-branchen,” siger Graham Pope.

Stadig flere gæster i spadseredragt og jakkesæt
Jesper Olesen, direktør for både Clarion- og Comfort-hotellet i Københavns Lufthavn, sagde forleden til STANDBY.DK:

”Vi ser stadig flere gæster i spadseredragt og jakkesæt, end jeg har set de seneste par år. Det med at forretningsrejsen ville dø som følge af coronakrisen, har jeg aldrig troet på.

Dem, der rejser ud og ser kunden i øjnene og spiser middagen med kunden, får ofte ordren. Den personlige kontakt får man altså ikke gennem et teams-møde. Skærmmøder er godt til noget, for eksempel korte online informationsmøder, men mennesker er jo sociale dyr, vi skal jo mødes,” sagde Jesper Olesen.

Relaterede artikler:

Dansk storhotel efter ét år: Vi er gået fra gab til gisp

”Lærer vi ikke af coronakrisen, lærer vi aldrig noget”

Dansker i bestyrelsen i global rejsebrancheforening