LUFTFART: Det kan ikke lade sig gøre, at rykke alle bookinger af flybilletter over på flyselskabernes egne hjemmesider. Det mener Lars Thykier, adm. direktør DRF. Han giver her sit syn på British Airways og Iberias seneste udmelding vedr. GDS-gebyr.
Af Kitt Andersen
I går gav formand for DBTA, Mette Bank, sit bud på, hvad der kommer til at ske i fremtiden med GDS-gebyrer og NDC (”Flere flyselskaber vil følge trop”). I dag har adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), Lars Thykier, ordet.
Lufthansa startede, og nu kommer BA og Iberia. Mener du, at det er en tendens, der vil fortsætte, eller er der andre ting i horisonten?
”Der vil helt sikkert komme flere flyselskaber, der pålægger GDS-bookinger et gebyr. Jeg kan forstille mig, at nogle selskaber f. eks. i Oneworld-alliancen har noget på vej. Men husk på, at GDS’erne ikke er den eneste måde at distribuere på. Der vil, som vi har set det med Lufthansa, British Airways og Iberia, blive mulighed for at undgå bookinggebyret, hvis man booker direkte hos flyselskabet.”
”NDC er for de flyselskaber, der har råd. NDC er meget krævende at implementere, så en del mindre teknisk veludviklede selskaber vil stå tilbage på perronen, når toget kører. Før kunne man sammenligne ydelser mellem de forskellige flyselskaber, men nu bliver det lidt ligesom at produktsammenligne pærer med æbler og elefanter.”
”Der vil også komme andre salgsplatforme i fremtiden. Om de feedes af flyselskaberne selv eller via GDS’erne vil tiden vise, men mon ikke nogle af de dominerende selskaber på nettet, herunder Google & Amazon, snart lancerer GDS-lignende produkter, som kan bruges af andre end de forbrugere, der ønsker at købe direkte på nettet?”
Ikke nødvendigvis dyrere
Hvilken direkte/indirekte konsekvens har de nye gebyrer for rejsebureauerne og forbrugerne?
”Om det bliver dyrere – tjah, måske. Men det er jeg ikke sikker på altid vil være tilfældet. Det skulle undre mig, hvis der ikke laves aftaler mellem de flyselskaber, der indfører bookingafgifter og udvalgte rejsebureauer og virksomheder, især hvis der foretages bookinger over et vist antal.”
”Så er der API-løsningerne, der nok vil være flere, som vil få. Men de vil ret sikkert være for omkostningstunge for de mindre bureauer. De mindre kan så evt. lave aftale med et IATA-rejsebureau, der udsteder billetterne for dem. Den type konsolidering, hvor attraktive billetpriser og den efterfølgende billetudstedelse samles på færre eller måske kun ét sted i landet, vil der komme mere af. Det sker allerede her i Norden, men det vil også ske længere sydpå i EU.”
Hvilken konsekvens tror du, at det får for GDS’erne på sigt? Har de været for langsomme til at følge med udviklingen?
”GDS’erne forsvinder ikke på den korte bane. De etablerede flyselskaber har i dag max. 35-40 pct. af deres bookinger via deres egne systemer herunder deres egen hjemmeside, og de kan måske rykke det lidt opad, men jeg tror ikke, at de kan få flyttet 100 pct. over på deres egne platforme. Desuden vil nogle rejsebureauer, der ikke har råd til at investere i udviklingen af nye tekniske løsninger, være tvunget til at have en standard GDS-løsning.”
“Husk også på, at et flyselskab i sit hjemmemarked har lettere ved at få rejsende til at booke på deres egne platforme, mens flyselskaber i markeder, hvor de ikke er hjemmehørende og måske ikke en gang beflyver, vil være meget afhængige af at være tilgængelige for bookinger via en GDS.”
Ikke illoyale, men naive
Mener du, at flyselskaber som Lufthansa og BA er illoyale overfor GDS’erne? Eller er det en nødvendig udvikling?
”Det er jo lidt morsomt, at flyselskaberne brokker sig over GDS’ernes priser, når man tænker på, at Amadeus i sin tid blev etableret af Iberia, Lufthansa, SAS og Air France, Sabre af American Airlines og GDS’erne bag Travelport af flere selskaber, herunder Delta. Flyselskaberne skulle måske have sørget for at lave en ordentlig aftale, inden de solgte deres aktier eller måske slet ikke have solgt dem?”
”Illoyale vil jeg dog ikke kalde dem, men snarere naive hvis de tror, at deres markedsposition bliver bedre af at pålægge flere gebyrer.”
Hvilken betydning tænker du, at NDC vil få? Hvad er tidshorisonten?
”Hvis du blot skal flyve point to point, så kommer NDC til at fungere og på længere sigt til at sælge de mere individuelle produkter, som flyselskaberne vil udbyde. Der, hvor udfordringerne med NDC især vil opstå, er, hvis man ønsker at booke en rejse med flere selskaber.”
“Dels er de NDC-baserede produkter ikke nødvendigvis kompatible mellem selskaberne, dels bliver de meget svære at håndtere, hvis der opstår forsinkelser på flyrejsen, og kunden derfor skal ombookes. NDC er efter min mening ikke på nuværende tidspunkt indrettet til at kunne håndtere komplekse bookinger.”
”Lad mig afslutningsvis sige, at jeg synes at det er trist, at det ikke har vist sig muligt at få aftaler igennem mellem flyselskaberne og GDS’erne, som sikrer rejsebureauerne fuld adgang til flyselskabernes produkter via GDS’erne. Det er nu en gang lettere og billigere at arbejde med ét reservationssystem fremfor flere på samme tid, så jeg håber på, at flyselskaberne og GDS’er arbejder på at indgå aftaler, der åbner for adgang til alle rejseprodukter uden, at der skal betales ekstra for det.”