Danske forbrugere anser TUI som det mest bæredygtige varemærke i rejse- og turismebranchen, der dog ender som nummer sjok ud af 24 brancher, når det handler om at blive opfattet som grøn.
Sustainable Brand Index gennemfører årligt en analyse, hvor en række virksomheder fra flere forskellige lande rangeres ud fra deres bæredygtighed set med forbrugernes øjne. Omdrejningspunktet er altså, hvor bæredygtige selskaberne opfattes at være.
Analysen er baseret på research samt spørgeskemaundersøgelser med mindst 1.000 respondenter, der skal svare på en række spørgsmål om de enkelte virksomheder. Alle informationerne sammenholdes derefter og udmøntes i en samlet score, som benyttes til at sammenligne selskaberne med hinanden.
De adspurgte skal i særligt grad forhold til, hvad deres opfattelse af de givne virksomheders aftryk på miljøet er samt, hvordan selskaberne lever op til deres sociale ansvar. I tillæg hertil stilles der spørgsmål til en række underområder til begge hovedkategorier.
Løber med sejren
Årets Sustainable Brand Index for Danmark er netop blevet offentliggjort, og heri optræder fire virksomheder fra rejse- og turismebranchen. Af de fire er det TUI, der har fået den højeste bedømmelse.
Charterarrangøren er dermed den virksomhed, som forbrugerne anser som værende mest bæredygtig. På andenpladsen følger Apollo Rejser, mens Spies indtager tredjepladsen. Som nummer fire finder man Bravo Tours.
Det er dog ikke kun individuelle virksomheder, der bliver vurderet. Det gør brancherne også. Ud af de i alt 24 forskellige brancher, som de danske respondenter har forholdt sig til, er det rejse- og turismebranchen, der opfattes som værende den allermindst grønne.
Den ender på sidstepladsen, mens detailbranchen – med et særligt fokus på supermarkeder – betragtes som værende den mest bæredygtige i det samlede felt, der blandt andet også omfatter transport-, mode-, hotel-, brændstof- og luftfartsbranchen.
Har et enormt ansvar
Det er fjerde gang på fem år, at TUI opfattes som det mest bæredygtige varemærke i rejse- og turistbranchen i Danmark i Sustainable Brand Index, og det glæder Jessica Enbacka, der er administrerende direktør for TUI Nordic.
”Først og fremmest stor tak til alle de danskere, der har valgt os som det mest bæredygtige varemærke inden for vores industri.”
”Vi ved og er meget ærlige omkring, at vores branche og TUI som virksomhed har et enormt ansvar. Men vi arbejder også ud fra, at hvis vi ikke tager det ansvar, så er det ikke sikkert, der er nogle destinationer at rejse til i fremtiden.”
TUI har fastsat en række klimamål, der betyder, at selskabet inden 2030 vil mindske udledningerne fra koncernens fly med 24 procent, 27,5 procent fra krydstogterne og mindst 46,2 procent fra hotellerne.
Relaterede artikler:
Foretager ændringer efter danske tilbagemeldinger