Turisterhvervet råber på politikerne

woco kinesere turist københavnTURISME: Topcheferne fra Arp-Hansen, Københavns Lufthavn, Legoland, Scandic Hotels og Tivoli efterlyser i fælles lobbyindlæg politiske ambitioner for dansk turisme hos den næste regering. Danske regler betyder, at Danmark taber terræn på området, hedder det i debatindlægget.

Mens turismen vokser hastigt i vores nabolande, står væksten i dansk turisme næsten stille. Det koster tusindvis af især ufaglærte arbejdspladser, hedder det i oplægget, der blev bragt i går i Berlingske.

Nu opfordrer en række af landets største turismevirksomheder den kommende regering til at sætte forpligtende mål for at få vendt udviklingen.

Danmark har brug for en national vækststrategi for turisme. For øjeblikket går væksten i den europæiske turisme uden om Danmark, hvor antallet af udenlandske turister i dag er lavere end i år 2000, lyder det fra debattørerne. De tæller bl.a. de adm. direktører fra Københavns største hotelkæde, Arp-Hansen, Københavns Havn, Københavns Lufthavn, Legoland, Lufthansa-gruppen i Danmark, SAS, Scandic Hotels og Tivoli.

Siden 2008 har Danmark haft en gennemsnitlig vækst i turist-overnatninger på 1,5 pct. Gennemsnittet i Europa har været 4 pct. og i Tyskland 5,1 pct., hedder det.

”Hvis Danmark skal have del i turismevæksten, kræver det politisk handling. Der er behov for national strategi med konkrete initiativer. Strategien skal sikre flere udenlandske turister, der bliver i flere dage og bruger flere penge. Det vil skabe tusindvis af arbejdspladser i hele Danmark – fra iskiosken ved Vesterhavet til hotellet i København,” siger Tivolis adm. direktør, Lars Liebst.

Skal Danmark genvinde det tabte terræn, kræver det ifølge beregninger fra Dansk Industri en årlig vækst i udenlandske turister på 2,5 pct. frem mod 2030. Det vil styrke erhvervet med 19 milliarder kr. og skabe ca. 15.000 nye fuldtidsstillinger.

Virksomhedslederne, der kender hinanden fra forskellige samarbejdsfora, henviser til, at i World Economic Forums nye ”Travel and Tourism Competitive” rapport rangeres Danmark som nr. 109 af 141 lande i kategorien “politisk prioritering af turismeerhvervet.”

Ifølge kronikken bidrager turismeerhvervet i Danmark årligt med 87 milliarder kr. til det danske bruttonationalprodukt og 160.000 arbejdspladser i brancher inden for turisme.

Virksomhederne, der har underskrevet kronikken i Berlingske, har til sammen 23.000 ansatte.

Turismeerhvervet har en relativt høj andel af ufaglærte – ca. 50 procent, oplyses det.