’Denmark. Enjoy!’ ændredes i 2009 til ’Denmark – Feel Free’ og på det seneste har man lanceret ’Come and be part of it’. Det første slogan, udlænding møder på VisitDenmarks hjemmeside, er imidlertid ’Denmark – an oasis in Europe!’, skriver politiken.dk.
Adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, kalder det ’en reminiscens fra ingenting. Det er ikke en del af vores nye strategi, og skal ændre’.
Professor Jon Sundbo fra Center for Oplevelsesforskning ved Roskilde Universitet finder, at det tyder på panik i VisitDenmark, som oplever nedgang i tilstrømingen i modsætning til nabolandene og derfor skifter marketingstrategi.
VisitDenmark skal koordinere al international turismemarkedsføring og strategien skal være en rettesnor for turismesektoren. I Tourism Intelligence Institute tænketanken mener analysedirektør Tue Paarup, at forvirringen smitter af og gør, at branchen afviser strategien, fordi den erfaringsmæssigt ændrer sig. Man trykker ikke nye brochurer fordi VisitDenmark får en ny idé. Det har man ikke ressourcer til.
På seks år har der været fem forskellige direktører, og Tue Paarup mener, det en del af forklaringen. Hver af dem har villet markere sig på Danmarks brand, som man tror kan øge salget. Han foreslår i stedet at sende de ansatte ud og bearbejde de forskellige markeder.
Jan Olsen uenig i, at strategien slingrer. Han fastslår, at turismetilbuddet ændrer sig, ligesom motiverne til at rejse ændrer sig.
Efter Muhammedkrisen krævede et flertal i Folketinget, at Danmark skulle op fra sin 14. plads til top 10 på et anerkendt nation brand indeks. I dag er Danmark på 15. pladsen.