Tvivl om dækning ved ‘sammensatte rejser’

TURISME: Den nye rejsegarantifondslov kan give problemer for forbrugerne, og Danmarks Rejsebureau Forenings administrerende direktør ser gerne Forbrugerstyrelsen inddraget.

Lars Thykier.

TURISME: Den nye rejsegarantifondslov kan give problemer for forbrugerne, og Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør ser gerne Forbrugerstyrelsen inddraget.

Tirsdag blev den nye pakkerejselov og rejsegarantifondslov vedtaget i Folketinget. Den reviderede pakkerejselov giver ikke de store ændringer for danske forbrugere, da reglerne i store træk er de samme som tidligere. Loven er vedtaget på baggrund af et ‘totalharmoniseringsdirektiv’, hvilket betyder, at nu gælder de samme regler i hele EU og ikke blot i Danmark.

“Pakkerejseloven er blevet strammet op, så den er tidssvarende. Da den i sin tid blev lavet, havde vi for eksempel ikke internettet. I Danmark har vi dog hele tiden haft de her skrappe regler i forvejen. Nu gælder reglerne blot i hele EU, og det giver de danske bureauer mere lige konkurrencevilkår,” siger adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier.

Ny kategori for pakkerejser

Til gengæld er den nye rejsegarantifondslov uklar, når det kommer til den nye kategori ‘Sammensatte rejsearrangementer’. Et sammensat rejsearrangement kan f.eks. være, at man booker en flybillet på et flyselskabs hjemmeside, og der bliver præsenteret for et link til et specifikt hotel, hvor man så booker sit hotelværelse. Man handler altså to forskellige steder. Men hvis linket er til eksempelvis hotels.com, hvad gælder så?

“Det er uklart, hvor vidt forbrugeren er dækket i det tilfælde, og jeg vil umiddelbart fraråde, at man som forbruger foretager en sådan booking, hvis man tror, at man dermed køber en pakkerejse. Som det ser ud nu, findes der ikke en faktuel beskrivelse af, hvad et sammensat rejsearrangement er for en størrelse. Derfor skal Garantifondens bestyrelse de næste seks måneder se på, hvordan den nye pakkerejse- og rejsgarantifondslov skal administreres, og jeg håber, at vi også kan få inddraget Forbrugerstyrelsen i at definere, hvad begrebet omfatter,” siger Lars Thykier.

Ingen erstatning
Som noget nyt kan forbrugerne heller ikke længere søge erstatning i tilfælde af, at et rejsebureau går konkurs, såfremt bureauet ikke er medlem af Rejsegarantifonden. Det har de ellers kunnet hidtil.

“Nogle vil anse det for at være en forringelse, men jeg anser det for at være en præcisering, at Rejsegarantifonden ikke skal dække for et dansk etableret rejsebureau, der ikke er registreret og betaler til fonden,” siger Lars Thykier.

Det er dog ikke alle bureauer, der i første omgang behøver at stille med en garantisum på 300.000 kr. Der er indført en garantiskala, der tager hensyn til de mindre bureauer, som omsætter for mindre end en million kr., det vil sige typisk nystartede virksomheder.

Relaterede artikler:

Skuffelse over værelset topper klageliste på pakkerejser

Rejsegarantifonden må ikke oplyse om politianmeldelser

Dobbelt så mange i Rejsegarantifonden