Tyskland er største leverandør af udenlandske turister til Danmark. Nu lancerer VisitDenmark, WoCo, Deutsche Bahn, Scandlines, Eurowings og Momondo ny kampagne på det tyske marked.
I 2019, sidste normale rejseår før coronakrisen, havde tyske turister 16,8 millioner målbare overnatninger i Danmark. Efter Tyskland leverede Norge på andenpladsen 2,3 millioner overnatninger, Sverige 1,7 millioner, hollænderne 1,4 millioner og briterne på femtepladsen 906.000 overnatninger i Danmark i 2019.
Tyske turister rimer på feriehuse og Vesterhavet, men nu skal der skrives nye rim til remsen om de tyske overnatninger i Danmark. Det skriver VisitDenmark på sine pressehjemmeside. I en ny kampagne går VisitDenmark, Wonderful Copenhagen efter et tysk potentiale på 7,9 millioner turister.
Det skyldes blandt andet, at flere faktorer peger i retning af, at Tyskland kan blive et stort marked for blandt andet København. Allerede sidste år rykkede Tyskland op på førstepladsen blandt udenlandske overnattende med 335.000 overnatninger i København og stod dermed for 17 procent af de udenlandske overnatninger, oplyser VisitDenmark på sin hjemmeside.
Det var ganske vist 47 procent færre end i 2019, men sammenlignet med det generelle fald i udenlandske overnatninger i København på 66 procent sidste år, ser tyske turister nu ud til også at rime rimelig godt på København.
Stort potentiale
Sammenholdt med et prima match mellem tyskernes rejsemotiver og Københavns mange tilbud er der således grund til at tro på et godt tysk år. Men da den tyske rejseanalyse opgør antallet af tyskere, der er interesserede i at holde ferie i København inden for de næste tre år til 7,9 millioner, kan efterspørgslen meget vel række længere ud i fremtiden, konstaterer VisitDenmark.
VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner, siger således:
”Der er et stort potentiale for København i Tyskland, hvor hver tredje kender København. Derfor lancerer vi sammen med Wonderful Copenhagen, Deutsche Bahn, Scandlines, Eurowings (Lufthansa-ejet tysk flyselskab, red.) og OTA Kayak/Momondo en indsats med et historisk stort markedstryk over for det tyske potentiale i Nordtyskland og Nordrhein Westfalen.
Derfra er der ikke langt til den danske hovedstad,” siger Mads Schreiner.
Matcher rejsemotiver
Analyser viser, skriver VisitDenmark, at tyskerne rejser på byferier for at have det sjovt og få hverdagens stress på afstand. Specielt for dem der er i markedet for København, gælder det, at de gerne bruger byen ved at tage på udflugter, shoppe og spise god lokal mad.
“Historie, kultur og byliv er stærke positioner for København, og det er vigtige rejsemotiver for de tyske byturister. Udendørslivet i byens rum er populært, og også her har København masser at tilbyde. Og tyskerne sætter pris på et godt og bredt udbud af mad i flere prisklasser, og på madsiden kan København meget – lige fra verdens bedste burgere til verdens bedste Michelin-måltid,” siger Mads Schreiner og tilføjer:
“Der er selvfølgelig en risiko for, at efterspørgslen ikke holder det høje niveau på sigt, for krigen i Ukraine, stigende priser, gaskrise og en mulig tysk recession udgør store usikkerhedselementer.
Men København er en tysk favorit, også på sigt. Den seneste tyske Rejseanalyse fra foråret viste, at selvom tyskernes købekraft er under pres, vil de fortsat rejse. De vil måske bare vælge et nært rejsemål. Og alt andet lige peger den holdning godt i Københavns retning,” siger markedschef Mads Schreiner.
Relaterede artikler:
Flere hotelovernatninger i Danmark end før corona