Tyskland tiltrækker flere bleisure-rejsende – kombinationen af forretnings- og fritidsrejsende. Og MICE-rejser er kommet sig hurtigere end traditionelle forretningsrejser, viser ny opgørelse.
Efter ferie- og fritidsrejser nærmer det internationale marked for forretningsrejser sig langsomt niveauet fra før pandemien. Men de enkelte markedssegmenter er ved at ændre sig: MICE-rejser (Meetings, Incentives, Conferences og Events) kommer sig hurtigere end traditionelle forretningsrejser, skriver det tyske turistråd, Tysk Turist Information, DZT, i en pressemeddelelse.
I den noteres også, at overlapningen mellem forretningsrejser og private rejser vokser. Det giver både muligheder og udfordringer for udbydere af turisttjenester, hedder det.
Turistindustriens svar på disse udfordringer kan yde et bidrag til større bæredygtighed, er konklusionen i ny undersøgelse fra German National Tourist Board (DZT – Deutsche Zentrale für Tourismus) og German Convention Bureau (GCB) fra IPK International.
13 millioner internationale forretningsrejser
Petra Hedorfer, administrerende direktør for DZT, siger i pressemeddelelsen: ”Tyskland har bekræftet sin position som førende forretningsrejsedestination i den internationale konkurrence efter coronavirus: Ud af de 117 millioner internationale forretningsrejser, der sidste år blev foretaget på verdensplan, gik 13,5 millioner til Tyskland, hvilket svarer til en markedsandel på 12 procent.
Og over en tredjedel af alle udenlandske forretningsrejsende benyttede sidste år muligheden for at kombinere deres forretningsrejse til Tyskland med et privat ophold eller en ferie.”
Tallene placerer, ifølge DZT, Tyskland på førstepladsen i Europa som bleisure-destination i 2023 og på tredjepladsen på verdensplan (1. USA, 2. Mexico, 4. Frankrig, 5. Spanien).
Omkring en fjerdedel af fritidsrejserne til Tyskland på verdensplan er traditionelle forretningsrejser, og tre fjerdedele er i MICE-segmentet. 43 procent deltager i kongresser, 31 procent er til møder/konferencer og 41 procent af de besøgende på messer/udstillinger benytter sig af muligheden for at kombinere deres forretningsrejse til Tyskland med en ferie eller et privat ophold.
”Dette resulterer i muligheder for yderligere forretning i den aktive markedsføring af MICE-tilbud, der inkluderer en privat rejsekomponent,” lyder meldingen.
Relaterede artikler:
Her er de erhvervsrejsendes mest besøgte rejsemål i 2023