Danske Guldsmeden Hotels har planer om et hotel med cirka 200 værelser i Aarhus, hvor kæden i 1999 åbnede for første gang. Arkivfoto: VisitDenmark.

Udenlandske turister giver vækst i Danmark

I år forventer VisitDenmark vækst på 2-4 procent i udenlandske overnatninger og 1-3 procent i de danske. Tyskerne har over halvdelen af de udenlandske overnatninger i Danmark – men i år driller den tyske feriekalender.

Tyskerne kommer også i år til at trække væksten i overnatningerne i Danmark, fremgår det af VisitDenmarks netop frigivne prognose for 2018. Med 57 procent af de udenlandske overnatninger har Tyskland afgørende betydning for, om turismevæksten i Danmark bliver rød eller sort.

VisitDenmark forventer, at Tyskland også i år kommer til at trække den samlede vækst i turismeovernatningerne i Danmark. Samlet set ser det fornuftigt ud, mener administrerende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen:

”En vækst på 2-4 procent på de udenlandske overnatninger vil være pænt, men ikke prangende i en verden, hvor turismen vokser og vokser. I forhold til regeringens mål for dansk turisme holder vi lige akkurat snuden i sporet på de udenlandske overnatninger, men vi ved, hvor følsomme markederne er.”

For at nå regeringens mål for 2025 skal både de danske og de udenlandske overnatninger stige gennemsnitligt tre procent hvert år. Målet er 66 millioner overnatninger i 2025.

For få år siden stod svenske turister i Danmark stærkt som turismemarked og Norge og Storbritannien satte rekorder, men i dag trækker Sverige, Norge og Storbritannien den gennemsnitlige turismevækst i Danmark ned. Norge og Sverige er 2. og 3. største marked for dansk turisme. Derfor bekymrer prognosetallene i Danmark, de spænder fra minus to til nulvækst fra Norge og en beskeden vækst på mellem nul og to procent fra Sverige – og der forventes i år nul-vækst fra det britiske marked, hvilket især får betydning for København, hvor briterne er den største udenlandske kundegruppe.

Den tyske feriekalender ”driller”
Den tyske vækst i overnatningerne er i år præget af især to forhold. Den tyske økonomi er robust, og der er udsigt til økonomisk vækst, faldende ledighed og et stigende rejseforbrug, lyder det fra VisitDenmark, der tilføjer:

Omvendt trækker den tyske feriekalender i den gale retning. I år falder tyskernes hovedferie i juli modsat normalt, hvor august er den store feriemåned. Det betyder, at danskerne og tyskerne har ferie på samme tid, og det kan give kapacitetsproblemer.

”Derfor skal vi i det danske turismeerhverv tænke langsigtet på kapaciteten i kystområderne. Det er lige så vigtigt at have fokus på dette som den kapacitetsudfordring, vi har set på de københavnske hoteller i de seneste år”, siger Jan Olsen.

”Nærmarkederne leverer den store volumen af turister til Danmark, og derfor er vigtigt, at vi holder momentum. Også derfor er der behov for nogle solide langsigtede samarbejder i dansk turisme, hvor vi går efter et fælles mål. Det gælder både inden for markedsføring, data og deling af ny viden. Hertil skal vi selvfølgelig også have fokus på de fjernmarkeder, som har Nordeuropa på deres radar,” siger Jan Olsen.

Vækst fra de fleste markeder
Ifølge VisitDenmarks 2018-prognose bliver Kina og USA markederne med den største procentuelle turismevækst i år i Danmark. Kina forventes at stige 8-10 procent og VisitDenmark forventer 7-9 procent i fremgang på USA i år. Indenfor de seneste ti år er antallet af amerikanske overnatninger i Danmark fordoblet.

VisitDenmark forventer i år også vækst i ankommende turister fra Holland (2-4 procent), Frankrig (1-3 procent), Italien (3-5 procent) og Indien (5-10 procent)

Relaterede artikler:

Danmark tjener 50 milliarder kroner på turister

Stor tysk rejselyst i år

Ny rekord i dansk turisme