Rejsende i Schiphol-lufthavnen i Amsterdam. (Foto: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

Udpeger 10 trends som vil præge rejsebranchen i år

Sabre har fundet en række tendenser, som selskabet mener, at det er værd at holde øje med. Det drejer sig både om særligt ivrige kunder, adfærd og hvilke oplevelser, de er på udkig efter.

Januar lakker så småt mod enden, men året er stadigvæk nyt. Derfor har Sabre, der som bekendt blandt andet står bag et af de tre store global distribution systems, samlet en række tendenser, som man regner med, vil præge rejsebranchen i 2025.

Det er en anden gang, at Sabre kigger i krystalkuglen og kommer med sit bud på året, der venter forude. Denne gang er det foregået ved, at selskabet har adspurgt ansatte om deres forudsigelser og sammenholdt disse med den branchedata, som man har adgang til.

Det har resulteret i 10 rejsetrends, som virksomheden forventer i større eller mindre grad vil have indflydelse på de kommende 11 måneder.

Vil booke tre måneder før afgang
Nummer 10 på Sabres liste er bæredygtighed, som man venter, vil fortsætte med at spille en tiltagende større rolle, når kunderne i rejsebranchen skal afgøre, hvordan de vil bruge deres penge.

Dernæst regner man med, at flere vil drage på ferie med familiemedlemmer, der er et par slægtled længere ude, end man ellers har været vant til, ligesom de fleste rejsende – ifølge selskabet – vil booke deres rejse i hvert fald tre måneder inden, de skal af sted.

En del af Sabres ansatte har svaret, at de ser en tendens, hvor kunder særligt foretrækker selskaber, der gør det nemt at foretage en booking. Derfor er det nummer seks på listen lige før kvaliteten af de flyselskaber, der rejses med, da det betyder meget for især yngre kunder.

Ventes at tage på flere ferier
Sabre forudsiger, at maden kommer til at spille en stor rolle på ferier i 2025, da et stigende antal kunder ønsker den slags oplevelser. Det gælder også for såkaldte udendørs eventyr, hvilket flere og flere er interesseret i som et element på en rejse.

På tredjepladsen over tendenser for dette år, har Sabre, at rejsende i babyboomer-generation, som er personer født i årene 1946 til 1964, er de mest tilbøjelige til at øge deres budget og bruge flere penge på en given rejse.

Det ventes at rejsende fra Asien- og Stillehavsområdet er ivrige efter at rejse. Indtil videre har rejsende herfra foretaget 34 procent flere bookinger, end det var tilfældet sidste år ved samme tid.

Den mest udbredte tendens i år mener Sabre vil være multi-tripping, da hovedparten af de personer, der har givet deres besyv med, venter at tage på i hvert fald to ferier i løbet af 2025, mens en ”betydelig andel” regner med at rejse fire eller flere gange i deres fritid.


Relaterede artikler:

Amadeus har bud på rejsetendenser i 2025

Lander aftale om knap 96.000 hotelværelser

Store GDS’ere føjer flyselskaber til NDC-porteføljer