Udvidelsesplaner for CPH i modvind

cphUenighed om konsekvenserne af lufthavnens udvidelsesplaner. SAS og Pilotforeningen mener, at passagerer og flyselskaber kommer i klemme, skriver Berlingske fredag.

Det er planen, at Københavns Lufthavn sløjfer sin tværbane, hvorfra fly kan lette og lande, når der er særlige vindforhold.

”Det vil have alvorlige konsekvenser for SAS og ikke mindst for passagererne, hvis CPH gennemfører en lukning af tværbanen”, siger direktør for public affairs og infrastruktur i SAS Lars Wigelstorp Andersen.

”Hvis lufthavnen bygger på den start- og landingsbane, som vi benytter, når der er særlig hård vind fra nordvest eller sydøst, vil lufthavnen være lukket omkring 25 gange om året. Det betyder 500 aflysninger alene for SAS og et endnu større antal forsinkelser. Det kan vi ikke være bekendt over for vores passagerer”.

Hos Thomas Cook Airlines er flyvechef Per Schrøder ikke i tvivl om, at det vil komme til at ’koste kassen’ for selskabet, hvis uvejret rammer en dag, hvor man har mange afgange.

”Det er uhensigtsmæssigt, men det er en kommerciel beslutning fra deres side, og det har vi piloter ikke så megen indflydelse på. Vi har selvfølgelig en forventning om, at det sker i tæt dialog med vores arbejdsgivere, SAS og de øvrige operatører i lufthavnen”, siger næstformand i Dansk Pilotforening Bent Kofoed-Dam.

Lufthavnen er nået frem til, at konsekvensen vil være 60 aflysninger i alt om året.

”Vi fokuserer på at vokse, og hvis SAS og andre luftfartsselskaber også vil vokse, kræver det en udvidelse af lufthavnen”, siger adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S Thomas Woldbye.

I øjeblikket er lufthavnen i gang med sin store udvidelsesplan for, hvordan lufthavnen i fremtiden skal se ud. Det indebærer, at det årlige passagerantal vokser fra nuværende 26,6 millioner til 40 millioner. En terminaludvidelse på bekostning af tværbanen er blot et af mange væksttiltag, fremgår det af planen CPH Expanding.