Uledsagede børn har det svært

Ryanair har besluttet sig for, at man fra 1. oktober hæver aldersgrænsen for passagerer fa de hidtidige 14 år til 16 år. I øvrigt tilbyder selskabet ingen særlig service omkring børn, der af en eller anden grund er nødt til at rejse alene, skriver Politiken.dk.

 

Heller ikke konkurrenten easyJet gør noget særligt for at hjælpe de uledsagede børn. har heller ikke meget lyst til at tage de yngste rejsende om bord. Her er aldersgrænsen 14 år og for at komme med skal de rette sig efte særlige regler, der varierer fra de forskellige destinationer.

 

De traditionelle selskaber tillader som hovedregel børn fra 5-års alderen at rejse uledsaget med deres fly, men det viser sig ifølge den britiske hjemmeside cheapflights.co.uk, at være et område med et utal af særregler – hvor nogle afviser flyrejser, hvis der indgår flyskift, mens andre tager særlige gebyrer.

 

Hos SAS kan børn fra 5 til 12 år flyve uden ledsager og selskabet holder øje med børnene. Hos Cimber Sterling tager man kun uledsagede børn med på danske indenrigsflyvninger, ikke til/fra udlandet, mens Norwegian kræver et gebyr på 216 kroner ved indenrigsflyvning og 300 kroner udenrigs.

Hos Delta Airlines må børn mellem 5 og 7 år kun rejse alene på direkte flyvninger og hos British Airways kan børn i alderen 5-11 år ledsages af personale, hvis ventetid ikke overskrider seks timer mellem to flyvninger.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.