Air Nostrum flyver for SAS. (Foto: Ivan Baadsgaard)

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Jeg kender en familie, som skulle hjem med SAS fra Frankrig i sidste uge. Da de kom ud til flyet, viste det sig, at det de troede var et SAS-fly, en helt ny A320neo, i stedet var en alderstegen MD-80´er fra DAT, der fløj turen.

Alligevel blev det en rigtig god tur. Ganske vist kneb det med pladsen, men med et smilende og veloplagt kabinepersonale og en veltalende dansk kaptajn i godt humør, blev der skabt en god stemning om bord. Men det var altså et andet selskab, der fløj, end hvad der stod på billetten.

Anderledes med en passager, som på Facebook skildrer sin tur fra Aarhus til Nice. Det skulle have været SAS, og nu blev det en CRJ 1000 fra spanske Air Nostrum, som flyver wetlease for SAS med spansk besætning og alt skrevet på spansk. Det hele blev derefter. Store forsinkelser både ud og hjem.

I dag er det udbredt, at flyselskaber som ikke selv kan klare sine ruter, bruger andre på langtidskontrakter. Hvis det er planlagt over en længere periode, som det sker hos SAS i øjeblikket, males flyene i selskabets farver og så er det samme navn på flybilletten. Og med SAS personale i kabinen.

Egne datterselskaber
Hvis det er en akut løsning, vil det være et helt andet selskab, som pludselig dukker op og bidrager til forvirringen. De færreste vil protestere. De er bare glade for, at flyvningen bliver udført. Ofte kan der være tale om en helt anden sædekonfiguration med anden flytype og mindre komfort. Så kommer klagerne alligevel.

Derfor er det vigtigt for SAS at have flyene fra eget datterselskab i Irland bemandet med egne kabineansatte og piloter, og flyene er malet i SAS-farver. Så skulle passagererne helst ikke opdage noget, hvis regulariteten ellers holder, hvad den har svært ved i øjeblikket. Hvis man ikke kan styre sit eget datterselskab, har man problemer. Det har Air France, det har Lufthansa og det har nu også SAS.

Hvem kender Clarion?
Navn og varemærke betyder noget. Det gælder også for hoteller. Gæsterne er normalt hele ligeglade med, hvem der ejer mursten, eller står bag driften, hvis de kan regne med identitet og varemærke. Et godt eksempel er et indspark her på siden en fra musikeren Michael Hardinger, der oprindeligt var en del af Shu-bi-dua.

Han skrev: ”Det var godt nok tåbeligt af Københavns Lufthavn at ændre Clarion navnet fra det internationalt kendte Hilton. Ikke en eneste internationalt rejsende vil lede efter Clarion hotel i København. I USA er det et lavprishotel. Og tænk på morgenmaden.”

Nu skal det nævnes, at der var tale om en helt ny kontrakt, som Hilton åbenbart ikke kunne, eller ikke ville matche, da det blev til et farvel i København for en periode.

Hilton bliver ikke glemt
I går havde Berlingske Business en større sag om internationale hotelnavnes betydning for en storby. Og her blev det endnu engang nævnt, at de kendte navne trækker ekstra gæster til. Både turister og erhvervskunder. Seks internationale kæder indtager i den kommende tid København – og sikke et virvar af navne, vi kan vente i den anledning.

”En meget grov tommelfingerregel siger, at et internationalt brand tilfører en tredjedel nye gæster. Altså som ikke ellers vil være rejst hertil. Det er kun de helt store kæder, der kan det, ” siger direktør Katja Østergaard fra Horesta til bladet.

Man kan let løbe sur i de danske og ikke mindst københavnske hotelnavne for tiden, hvor nye kæder rykker ind og straks navngiver sig et eller andet fra buketten af egne brands. Det ene mere kunstfærdigt end det andet.

Der vil gå meget lang tid, før det femstjernede Hilton bliver glemt i København.

Egons humørbusser
Nu er der kun få dage til, at togene vender tilbage på Kystbanen mellem Hellerup og Helsingør, og snart også på Frederikssundbanen. Så er tiden med Togbusser forbi i denne omgang. Disse hybridstørrelser af noget, som hverken er et tog eller en bus. Som ikke medtager cykler, større bagage til lufthavnen, og er en halv til en hel time forsinket i forhold til togplanen.

”Egons Humørbusser”, ”Kastrup Turistfart”  ”Volmers Strandbusser”, ”Farumbussen” eller ”Skelskør Børnehave” benævnt som rød, blå eller grøn bus. Banedanmarks pressechef ser overlykkelig ud, når han skal forklare den manglende togdrift. ”Vi har da indsat togbusser!”

Undskyld, hvad var navnet på min røde Togbus, og hvor kører den egentlig hen?

x

Læs Også

En gallup om miljø og flytrafik giver næppe hele sandheden

Så ruller debatten igen om CO2 med flyvning og oksekød i hovedrollen. Men skal vi tro på svarene?

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.