USA har problemer med at tiltrække turister fra oversøiske lande i samme forhold som konkurrenterne. Fotoet er fra en af USA’s største surfbyer, Huntington Beach i det sydlige Californien. Pressefoto: Huntington Beach Marketing and Visitors Bureau.

USA fortsætter med at tabe udenlandske turister

Årsagerne kan være flere, men faktum er, at USA’s andel af turister fra oversøiske lande fortsætter med at falde. Færre udenlandske besøgende betyder mindre omsætning og færre nye jobs.

Det nedadgående og fortsatte fald i USA’s andel af det lukrative marked for oversøiske rejsende står til at fortsætte flere år endnu.

Det viser seneste prognose fra U.S. Travel Association, der repræsenterer den amerikanske rejsebranche med milliarder af dollars i årlig omsætning og som direkte eller indirekte står bag 15,7 millioner arbejdspladser i USA.

I 2015 havde USA, ifølge U.S. Travel Association, en andel af markedet for oversøiske rejsende på 13,7 procent, sidste år var tallet 11,7 procent. Det betyder, siger beregninger fra U.S. Travel Association, at der er ankommet 14 millioner færre udenlandske rejsende til USA, end hvis USA havde beholdt sin markedsandel.

De 14 millioner færre udenlandske besøgende betyder, at der dermed er brugt 59 milliarder dollars, knap 400 milliarder kroner, mindre af de udeblevne udenlandske turister, hvilket igen har ført til, at cirka 120.000 ekstra arbejdspladser ikke er kommet til i USA.

Og for at gøre ondt værre, så viser prognosen fra U.S. Travel, at USA’s andel af udenlandske besøgende vil fortsætte sit fald. Mens andelen sidste år var de nævnte 11,7 procent, vil tallet i 2022 være 11 procent.

Nedgangen kan bremses
Tori Barnes, kommunikationsdirektør for Public Affairs and Policy hos U.S. Travel Association, siger i en pressemeddelelse:

”Der er værktøjer i den politiske værktøjskasse, der vil være med til at bremse faldet i udenlandske besøgende – og det er ikke noget, der vil koste USA’s skatteborgere penge. Kongressen skal fortsætte med at godkende finansieringen af Brand USA.”

Brand USA markedsfører USA som rejseland i udlandet; pengene til Brand USA kommer fra udenlandske rejsendes betaling for ESTA. Electronic System for Travel Authorization er den elektroniske forhåndsgodkendelse for rejser til USA, som blandt andet nordiske statsborgere skal have for at få adgang til USA.

10 af de 14 dollars, udenlandske rejsende betaler for ESTA går til USA’s immigrationsmyndigheder, CBP (Customs and Border Protection), resten er til Brand USA.

Hovedårsagen til nedgangen af udenlandske besøgende til USA er, ifølge økonomerne hos U.S. Travel, siger Tori Barnes, den stærke kurs på den amerikanske dollar, der i øjeblikket koster over 6,7 danske kroner.

Andre faktorer er USA’s igangværende handelskrige med en række lande, blandt andet Kina, ligesom der er hård konkurrence om at tiltrække udenlandske turister fra mange andre store rejselande verden over.

Ligeledes kan USA gøre sig mere tiltrækkende for udenlandske turister ved at udvide sit eksisterende Visa Waiver Program; det gælder blandt andet EU-landene, herunder Danmark, så eksempelvis danske statsborgere ikke skal have visum for at besøge USA.

Endvidere, foreslår U.S. Travel, kan USA udvide sit eksisterende Customs’ Global Entry program, så der er kortere ventetid efter ankomsten til amerikanske lufthavne ligesom det skal være nemmere at få visa til USA fra vigtige lande som Kina, hvor kinesiske statsborgere i dag skal visum for at komme til USA.

1,4 millioner USA-ankomster fra Norden
Kun Island havde sidste år vækst fra de nordiske lande i antal rejser til USA – ellers var der fald fra Danmark, Sverige, Norge, Finland samt de tre baltiske lande, som den danske Discover America-komite medtager i den nordiske opgørelse.

De amerikanske myndigheder tal for europæiske ankomster til USA sidste år viser i afrundede tal, at der sidste år var 331.000 danske ankomster, et fald på en halv procent.

Det blev til 506.000 svenske ankomster, en nedgang på tre procent i forhold til 2017 – mens der var tæt på 281.000 norske ankomster, en tilbagegang på 2,4 procent.

I alt blev det til 1,4 millioner nordiske ankomster til USA i 2018, et fald på 1,6 procent i forhold til 2017. Norden er USA’s fjerdestørste Europa-marked, kun overgået af Storbritannien, Tyskland og Frankrig, der alle hver især har mange flere indbyggere end der er i Norden.

De fire andre store markeder i Europa for ankomster til USA var sidste år Storbritannien med tæt på 4,7 millioner ankomster, en stigning på 3,9 procent i forhold til 2017.

Sidste år var der lige over to millioner ankomster fra Tyskland, et fald på 0,9 procent. Frankrig var sidste år tredjestørste leverandør fra Europa til USA. I alt blev det til 1,8 millioner franske ankomster – en stigning på seks procent.

Herefter følger Norden på fjerdepladsen, mens Italien på femtepladsen havde lige over en million ankomster sidste år til USA, en fremgang på fire procent sammenlignet med 2017, viser de officielle amerikanske tal.

Relaterede artikler:

Rejsebranchen glæder sig til Trump-besøg

Øget USA-fokus på Skandinavien som én destination

Ingen USA-planer for Skandinavien