Allerede 1. oktober håber chef for ”Brand USA”, der markedsfører USA som turistdestination i udlandet, at have nordisk repræsentant. Herefter er USA klar til at bruge millioner på at tiltrække flere nordiske besøgende.
”Brand USA skal have repræsentation i Norden. Det er umuligt at markedsføre os i denne vigtige region uden at have repræsentation til også at svare på spørgsmål fra rejsende, hjælpe rejsebureauer, holde kontakt til de nordiske Discover America-komiteer, flyselskaber osv. Jeg håber vores kommende repræsentant er udpeget inden tre måneder og kan begynde at operere i Norden senest 1. oktober, hvor Brand USAs finansår begynder.”
Det sagde Alfredo Gonzalez, senior vice president, global partnership development for Brand USA, i går til takeoff.dk under den amerikanske fagmesse Pow Wow, der slutter i dag her i Las Vegas.
Alfredo Gonzalez er god kender og ven af den nordiske rejsebranche. Gennem 15 år var han hos Fort Lauderdales turistråd, som han kom til i 1999 som chef for dets internationale salgsafdeling – i 2004 blev han vicepræsident for byens turistråd.
For to måneder siden blev han ansat i Brand USA som med miks af private og offentlige midler ruller USA’s første nationale turisme kampagne ud på de primære markeder.
Disse var Norden oprindeligt ikke regnet som del af – selv om Norden er fjerdestørste incoming gruppe fra Europa, efter Storbritannien, Tyskland og Frankrig.
”Men fra mine mange besøg i Norden og gennem mine mange venner i den nordiske rejsebranche ved jeg, at man kan regne Norden som ét marked,” siger Alfredo Gonzalez, der bl.a. fik jobbet fordi Brand USAs hovedkvarter i Washington D.C. ønskede person med kendskab til eksempelvis det nordiske marked.
Brand USA har allerede repræsentation i Storbritannien og Tyskland (herunder Østrig og Schweiz) og vil også snart få det i Frankrig, Italien og Spanien.
”Vi vil snart officielt oplyse, at Brand USA søger repræsentant i Norden. Så kan interesserede, f.eks. GSA-bureauer, byde på opgaven. Vi forventer op mod 20 henvendelser; herefter reduceres de til 6-7, som jeg så tager møder med, hvorefter jeg indstiller den bedst egnede,” siger Alfredo Gonzalez og tilføjer:
”Norden er med over en mio. årlige ankomster til USA et meget vigtigt marked, der samtidig har nogle af Europas mest stabile økonomier, stor interesse i befolkningen for at rejse til USA ligesom der er stor samhørighed mellem USA og Norden.”
Alfredo Gonzalez har endnu ikke bud på, hvor mange millioner, Brand USA vil bruge på markedsføring af USA i Norden. Dette kommer også an på, hvor mange penge dets kommende nordiske partner vil investere.
Samlet forventer Brand USA på verdensplan at bruge op mod 100 mio. dollars om året på at tiltrække flere turister og andre besøgende til USA.
Brand USA vil i første omgang være på 18 markeder, som samlet leverer 93 pct. af de udenlandske besøgende til USA.