Adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, føler sig hverken som helt eller det modsatte. (Foto: Preben Pathuel )

‘Vi samarbejder tæt med SAS om næsten alt’

7´eren: ”Det tror jeg også SAS vil bekræfte,” siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, og understreger, at der fortsat skal konkurreres hårdt med både Stockholm og Oslo.

Administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn blev for nylig hædret med Luftfartspokalen ved det traditionsrige julearrangement i Danske Flyvejournalisters Klub. I den anledning har STANDBY.dk inviteret lufthavnens topchef til at være næste deltager i 7´eren, hvor der stilles syv spørgsmål til fremtrædende personligheder i den danske rejse- og luftfartsbranche.

1. Tillykke med Luftfartspokalen, Thomas Woldbye. Hvordan føles det at være helten i Københavns Lufthavn efter nærmest en overgang at have været det modsatte? 

”Jeg har aldrig set mig selv som helt – eller det modsatte. Vi er ydmyge over for anerkendelsen og utroligt glade og beærede over at have modtaget Luftfartspokalen. Som jeg sagde ved overrækkelsen, så ser vi det som en anerkendelse af den kæmpe indsats som alle 2.500 medarbejdere i CPH og alle vore partnere yder og har ydet.

Vi står alle ofte i skudlinjen, især når tingene ikke fungerer 100 procent, og derfor glæder det naturligvis, når nogle af de positive ting, vi laver, også bliver bemærket. Journalister er jo – og skal være – af natur kritiske, så det betyder naturligvis noget særligt, at det er fagjournalisternes forening, der står bag.” 

Gode naboer
2. Tror du det vil lykkes at åbne Københavns Lufthavn ud mod omverden, og har det kostet meget selvransagelse at nå så langt, som du omtalte forleden. Hvordan er forholdet til naboerne, som for mange år siden var ved at få lufthavnen lukket på grund af støjgener, og eksporteret til Saltholm?

”Det skal og vil lykkes, og det er ikke en proces, der er slut. Vi både kan og skal blive endnu bedre til både at inddrage og lytte til vores omverden, både i lufthavnen, vores naboer, vores kunder og vores passagerer.

Der er mange, der har holdninger og ønsker til, hvordan CPH skal fungere – og vores opgave er at lytte til dem alle og prøve at levere så god en lufthavn, som muligt med forståelse for at interessenternes interesser ofte er modsatrettede. Og naboerne er særligt vigtige i de kommende år, når vi udvider og bygger, og derfor har vi opprioriteret det arbejde markant.” 

Lærer noget hver dag
3. Var det en hård overgang at komme fra en A.P. Møller-virksomhed til en mere vildt voksende lufthavn, hvor både flyselskaber, passagerer og fagforeninger har deres helt egen opfattelse af tingene? To forskellige kulturer?

”Luftfarten er en fantastisk spændende og interessant branche med mange dejlige mennesker, så nej ikke hårdt som sådan. Når det er sagt, så er CPH en anderledes virksomhed end A.P. Møller, og der er utrolig mange, der har holdninger og ønsker til, hvad der skal ske og hvordan tingene bør gøres i deres øjne. I det perspektiv er det to forskellige verdener. Jeg lærer noget hver dag, men jeg har også taget utroligt meget med mig fra min tid hos A.P. Møller, som jeg bruger hver eneste dag i lufthavnen.”

God indenrigskampagne
4. Hvad synes du selv om den kampagne for indenrigsflyvningen, hvor CPH. betalte det meste, og som tilsyneladende har været helt virkningsløs?

”Det var en rigtig god kampagne, og jeg tror ikke den var virkningsløs, og vi ved jo ikke hvor vi havde været uden. Den har løftet danskernes kendskab til indenrigsflyvning – og ikke mindst hvor mange afgange, der er. Og det var faktisk formålet. Indenrigstrafikken er vigtig for os som hub-lufthavn, og derfor har vi stort fokus på, hvordan vi kan styrke den, herunder med andre tiltag som security og lavere takster.

Og så er jeg særligt glad for, at kampagnen er blevet til i tæt samarbejde mellem os og de øvrige lufthavne og indenrigsflyselskaberne. Sønderborg-ruten har jo for eksempel  set stor fremgang, også baseret på deres egne tiltag.” 

Stærkt knudepunkt
5. Er Danmark for lille et land til at have en så stor lufthavn? Hvordan med konkurrencen til Oslo og Stockholm? Du har tidligere benægtet, at de nordiske byer er de sande konkurrenter. Holder det?

”Konkurrencen mellem alle lufthavne er stor, og mange vil gerne have noget af ”vores” trafik. Det gælder også Oslo og Stockholm. Jeg tror aldrig jeg har sagt at de ikke er konkurrenter, men har blot konstateret, at det ikke er dem, vi typisk møder, når vi sælger op mod nye ruter. Her er det eksempelvis ofte de andre hub-lufthavne i Europa, som vi er i konkurrence med om især longhaul-ruterne. Vi har dygtige kolleger i både Sverige og Norge, og dem holder vi naturligvis øje med.

Vi har et stærkt knudepunkt i CPH, og det stiller os heldigvis stærkt i konkurrencen – og markedet her hos os er attraktivt for flyselskaber. Så vi tror på, at vi kan fortsætte med at vokse fremover. Men vi skal hele tiden være attraktive, blive dygtigere og mere effektive.” 

Ingen hurtige klimaløsninger
6. Flere og flere lande indfører miljøafgifter på flytransport, blandt andet vore naboer i Sverige og Norge. Hvad er dit råd til de danske politikere? Er en global miljøafgift for flytrafik ikke et naivt håb? 

”Jo, globale afgifter har nok en lang horisont. Men det skal jo ikke afholde os fra konkrete tiltag. Klimaproblemet er stort og voksende, og det vigtige er, at dét, vi gør, har en reel effekt. Det er ikke noget, vi kan løse med et snuptag eller ved at indføre en generel skat som i eksempelvis Sverige. Det er svært at se, at det har en reel klimaeffekt.

Men branchen kan og skal tage teten i samarbejde med myndighederne. Vi har i CPH en ambitiøs målsætning om at blive helt CO2-neutrale i lufthavnen inden 2030. Vi er godt på vej og har allerede reduceret vores udledning markant – og vi har mange flere initiativer på vej de kommende år.

Men vi skal have mere fart på den grønne omstilling og det kræver at alle parter går konstruktivt ind i arbejdet og ikke tror på hurtige løsninger. Her bør vi gå foran i Danmark, og det vil vi være med til.” 

Endnu tættere sammen
7. SAS er fortsat den største kunde i CPH, men jeg har ikke indtryk af, at I dagligt drikker en kop kaffe sammen. Hvem kan bedst undvære hvem i den fortsatte eksistens, og skal det største flyselskab og den bedste kunde ikke have fordele? 

”SAS er en rigtig vigtig kunde for CPH, og der går ikke en eneste dag, hvor der ikke er folk fra SAS og CPH, der drikker kaffe sammen med henblik på at finde gode og positive løsninger. Det tror jeg også, SAS vil bekræfte.  Vi samarbejder tæt om næsten alt og har jo mestendels samme mål. Sådan har det altid været og sådan skal det være.

Man må ikke forveksle dette med de få områder, hvor vi naturligvis har potentielt forskellige interesser, selvom det ofte er det, der tales mest om i pressen. Jeg håber og tror, at vi kommer til at arbejde endnu tættere sammen i de kommende år, eksempelvis omkring den grønne omstilling, digitalisering og effektive processer.”