Kineserne er stadig største marked i Asien for VisitDenmark. På fotoet er en i Kina kendt blogger på Kronborg, inviteret til Danmark af VisitDenmark.

Danmark ser pæn vækst fra Asien

Hjulpet af nye flyruter til Københavns Lufthavn fra Kina og Indien, noterede VisitDenmark sidste år en vækst på 8 procent fra det asiatiske marked. Størst var stigningen fra Indien.

Med en gennemsnitlig stigning i ankomster fra Asien til Danmark sidste år på otte procent var der fortsat tilfredsstillende vækst fra det asiatiske marked.

VisitDenmark, der i Asien har fokus på Indien, Japan, Kina, Sydkorea og Thailand, glæder sig over de netop udkomne tal fra Danmarks Statistik over udenlandske kommercielle overnatninger i Danmark sidste år. De viser nemlig, at der fra det asiatiske marked sidste år var 681.000 overnatninger i Danmark, primært i København. Det var næsten ti procent af de i alt 7,2 millioner udenlandske hotelovernatninger i Danmark sidste år.

I antal er kineserne størst – der var sidste år 213.000 kinesiske hotelovernatninger i Danmark, en lille stigning på 1,6 procent i forhold til 2017.

Klik for stort format. Direktør Flemming Bruhn har blandt andet ansvaret for det asiatiske marked hos VisitDenmark.

”Men sidste år havde vi klart størst vækst fra Indien. Det blev til 102.000 indiske overnatninger i Danmark, en stigning på 28 procent i forhold til 2017. Inderne er typisk op mod to dage i snit i Danmark – som led i en skandinavisk rundrejse,” siger direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark til STANDBY.dk

Flemming Bruhn forklarer den store stigning fra Indien med at Air India siden sin start af ruten fra den New Dehli til København i 2017 nu er kommet op på at flyve fire gange om ugen med en Boeing 787-8 Dreamliner med plads til 256 passagerer. Flemming Bruhn kan ikke bekræfte forlydender om, at Air India påtænker en femte ugentlig flyvning eller andre ruter til Københavns Lufthavn.

I Indien arbejder VisitDenmark sammen med sine svenske og norske modsvarigheder om at trække indiske turister til Skandinavien. ”Vi tre nationale turistråd og omkring 25 partnere bearbejder en masse indiske turoperatør for at få dem til at sende gæster til Skandinavien,” siger Flemming Bruhn og tilføjer:

”Inderne kommer til Skandinavien på grupperejser, men mange rejser også på egen hånd – og mange indere betaler hvad det koster for at bo i centrum af København fremfor i ydreområderne.”

Flere flyruter til Kina
Kina var landet der sidste år så flest nye flyruter til og fra København. Senest åbnede Sichuan Airlines i december to gange om ugen fra dets hjemmebase, Chengdu, på Københavns Lufthavn med en Airbus A330-300 med plads til 301 passagerer.

Ruten fra Chengdu blev den fjerde til at åbne sidste år mellem Kina og København. I maj begyndte Cathay Pacific at flyve sæsonrute fra Hong Kong til København, den lukkede efter planen sidst i oktober. Få dage senere åbnede SAS dog helårsrute mellem København og Hong Kong med fem Airbus A340 med 247 sæder om ugen.

Også i maj i sidste år åbnede Air China fra Star Alliance helårsrute fra Beijing til København. Der er fire ugentlige Airbus A330-200, der i versionen til København har plads til 237 passagerer. 

”Kina og Indien er de to prioriterede markeder for VisitDenmark i Asien,” siger Flemming Bruhn og tilføjer, at VisitDenmark ser stigninger fra begge lande – mens for eksempel det japanske marked er meget konstant med cirka 90.000 hotelovernatninger i Danmark om året.

”Mange kinesiske grupper er okay med at et stykke fra København, sågar i Malmø, fordi hotellet kan være billigere end i København,” siger direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark og fortsætter:

”I denne tid får vi flere hoteller og dermed flere hotelværelser i København. Det kan give mere kamp om kunderne og dermed lavere priser. Lavere priser i København kan få kinesiske turistgrupper til at overnatte i selve København fremfor udenfor. Mange københavnske hoteller har gode tiltag for deres kinesiske gæster ved for eksempel at sørge for elkedler på værelserne så de kan koge vand og til at have et hjørne ved morgenbuffeten med asiatisk mad.”

For at holde på de vigtige kinesiske og andre asiatiske turister, har VisitDenmark sammen med danske partnere lavet en række signaturruter med stop flere steder rundt om i Danmark.

Disse signaturruter har for eksempel fokus på design og arkitektur, det kongelige og vikingerne, der er en H. C. Andersen-rute rundt i Danmark, en rute for familier med børn samt en vinterrute med blandt andet østerssafari ved Fanø.

Relaterede artikler:

Dansk rekord i overnatninger fra udlandet

Københavns Lufthavn klar til ny langrute

Københavns Lufthavn håber på flere langruter