Man kan godt få en hel del ud af at studere Visit Denmarks Imageanalyse om turisternes forventning om dansk gastronomi lige fra røde pølser til finkulinariske oplevelser. Norge topper med roserne til dansk mad på ferien.
Nej, det er ikke et forsøg på at blive madanmelder! Jeg har blot kigget lidt i den analyse, som Visit Denmark har udarbejdet, ’Turisme & Mad’, som et oplæg til regeringens Team Gastro 2025.
”Mad er globalt set et hot tema. Danmark har fået megen omtale på baggrund af mad i de senere år, men skal vi udnytte vort vækstpotentiale forbundet med gastronomi, vil det kræve en ambitiøs og samlet indsats,” hedder det i oplægget.
Lad os så komme helt ned på jorden. Hvis vi et øjeblik troede, at det hele drejer sig om Michelinstjerner eller drømmen om sådanne. Det er noget langt mere alment. Det første spørgsmål om, hvilke specialiteter og råvarer turister fra de enkelte lande forbinder med Danmark.
Tyskerne elsker smørrebrød
Hvordan ligger der med vores nationalret, stegt flæsk og persillesovs? Det er ikke lige det, vore naboer først og fremmest tænker på. Tyskerne, og de er jo flittige gæster i vort sommerland, har først og fremmest smørrebrød på imagesedlen. Det gælder ca. 77 procent af de adspurgte, derefter følger nordmænd og svenskere.
De to sidstnævnte nabolande tænker først på en rød pølse med tilbehør eller hotdog, når de tænker dansk mad. Det gælder for 73 procent. Og det skal gerne skylles ned med god dansk øl.
Her spejder jeg først efter tyskerne. De har forstand på den slags, men det bliver en skuffelse. Kun 25 procent forbinder Danmarks image med øl. Måske har de rigeligt derhjemme. Til gengæld topper de med spisekort og indkøb på dansk ferie med fisk og skaldyr, helt op til 73 procent. Forhåbentlig skal de ikke ved den jyske vestkyst af med 83 kroner for en rødspætte, som var prisen i et supermarked i Nordsjælland i sidste uge.
Tilbage til den gode danske øl er det igen Norge og Sverige, der topper med omkring 60 procent, med italienerne lige efter. Ud over vore tre nabolande er Holland, Paris, Rom og Milano blev spurgt repræsentativt i analysen.
Kom med wienerbrød
Men er der da ikke noget som vore naboer kan blive nogenlunde enige om, som vort image i udlandet? Jo, wienerbrød. Norge og Sverige topper med Tyskland lige efter, og så dukker Holland op.
Inden vi svømmer hen i begejstring over resultaterne i analysen skal med, at ’gode spisesteder’ (48 procent) først er nr. 10 på Top 10 listen blandt rejsemotiver for storbyturister til Danmark.
Ude i landet ligger procenten lavere som grund til, at man vælger dansk ferie. I gastronomidelene, som er på 39 procent, får lokale madoplevelser 29 pct. og finere gastronomi kun seks procent. Det skyldes, at mange kyst- og naturturister bor i sommerhuse og på campingpladser og selv laver mad.
Men wienerbrød kan tyskerne jo også købe hos den lokale bager. Og så kan de jo selv stege flæsk og lave persillesovs. Men se om de gør det. De køber nok mere dansk smørrebrød.
Hvad har vi gjort Holland og Storbritannien?
Udlandets samlede madindtryk af de tre skandinaviske lande er, at 40 procent på de undersøgte markeder har (med undtagelse af Storbritannien og Holland, hvem har brændt deres mad på ved sidste besøg i Danmark?) god mad som karakteristika.
Til gengæld har nordmændene det bedste indtryk af dansk mad. I det hele taget topper nordmændene, som de bedste anbefalere af dansk mad.
Tak Norge, velbekomme. Vi skal nok spise mere brun ost næste gang vi kommer til Norge.