Weekendklummen: Behøver staten egentlig en indkøbsaftale om flybilletter

Af Ejvind Olesen

Staten og Kommunernes Indkøbs Service, SKI, har fyret sin topchef Søren Jakobsen efter kritik, som især er rejst i Børsen. Det har betydet, at formanden for SKI, Jørgen Clausen til bladet siger” at der i den seneste tid har været uro omkring SKI, og at bestyrelse og direktion ikke har kunnet finde fælles løsninger.”

Det ser imidlertid ikke ud til at betyde nogen ændring i de aftaler, der netop er ved at blive underskrevet med otte flyselskaber for de næste to år.
Alligevel er flyaftalerne på en underlig måde bragt ind i forløbet. Formentlig fordi Økonomistyrelsen i 2008 simpelthen overtog aftalerne fra SKI og lagde en hårdere linie, blandt andet med hensyn til SAS EuroBonus og retten til at udnytte points.

Sterlings kommercielle direktør Stefan Vilner sagde forinden, ”at statens folk rejste som det passede dem på trods af aftalerne med SKI, bare de kunne opnå bonuspoints til eget forbrug”.

Nu skal rammeaftalerne tilbage til SKI, angiveligt til et beregnet årligt indkøb for ca. 450 mio. kr.

Søren Jakobsen sagde dengang i en masterafhandling om offentlige indkøb: ”Alle ved jo, at indkøberne får bonuspoint ved at rejse med SAS. Men det siger jeg ikke. Jeg bliver slået ihjel. Jeg går ikke i pressen. Det er her, der går politik i lortet.”

Jakobsen mente, at indkøberne fravalgte SKI til fordel for Finansministeriets egen Statens Indkøb. Det kan være svært at se sammenhængen, fordi den daværende kontorchef Martin Præstegaard (nu økonomichef i Danmarks Radio) i Take Off i juni 2008 lovede bål og brand, hvis nogen forsøgte at bruge bonuspoint til egen fordel.

Det hele rejser spørgsmålet om de statslige og kommunale institutioner overhovedet har brug for en rammeaftale. De er efter den ny aftale ikke forpligtiget til at bruge den. De kan frit vælge Cimber Sterling frem for Norwegian, hvis priserne er billigere. Eller de kan tage Air France/KLM eller British Airways frem for SAS, der har den største aftale, hvis prisen er rigtig. Men bonuspoints skal gå tilbage til firmaet, altså staten, og udnyttes bedst muligt.

 

Hvis vi tror, at de flyselskaber, der nu er med i aftalen, har givet et bedre tilbud end de ville have givet alligevel, da har en aftale med SKI sin berettigelse. I modsat fald har den ikke.

Og med hensyn til bonuspoints, da må hverken statens eller kommunernes ansatte modtage points. Tror du på, at det ikke sker alligevel? Er det hele et spørgsmål om kejserens skæg i et kæmpe bureaukratisk apparat?

Jeg vil indtil videre beholde min sunde skepsis.

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen