København er på mange måder en grøn by med mange cyklister og gående, her er Livgarden på vej mod Amalienborg. Foto: Henrik Baumgarten.

Wonderful Copenhagen får det grønne stempel

Wonderful Copenhagen bliver verdens første Green Tourism Organization, en ”søster” til turismens miljømærke Green Key.

Den nye certificering Green Tourism Organization er udviklet til turistorganisationer på destinationer, der gør noget særligt for bæredygtig og ansvarlig turisme.

Green Tourism Organization er en ”søster” til turismens miljømærke Green Key, som Horesta var med til at udvikle. Horesta huser både Green Key- og Green Tourism Organization-sekretariaterne.

Wonderful Copenhagen lancerede i slutningen af sidste år hovedstadens første strategi for bæredygtig turisme. WoCos nye strategi adresserer bæredygtighed ud fra en miljømæssig, social og økonomisk tilgang, et punkt handler om, hvad Wonderful Copenhagen selv kan gøre i sin egen drift, oplyser Horesta.

”Vi er stolte over, at vi bliver de første til at modtage certificeringen som Green Tourism Organizations. Vi har stort fokus på, hvordan turismen i hovedstaden kan bidrage til bæredygtighed og dermed bidrage til FN’s 17 verdensmål,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Miljømærker er vigtige i international konkurrence
For at blive certificeret efter Green Tourism Organizations-ordningen, vurderes organisationen, i dette tilfælde WoCo, ud fra cirka 140 kriterier, herunder ledelsesmæssig prioritering af miljøhensyn, miljørigtige indkøb og krav i forhold til organisationens eget forbrug af el, vand og varme. Men også med fokus på, hvordan organisationen sætter fokus på bæredygtig turisme.

En bæredygtig profil er ofte et vigtigt konkurrenceparameter for turismeorganisationer og turismevirksomheder internationalt.

”Det er positivt, at Wonderful Copenhagen som de første nu bliver certificeret som Green Tourism Organization. Det understreger hovedstadens ambitioner i forhold til bæredygtig turismeudvikling i et erhverv, som skaber en milliardomsætning til København og er i vækst. Vi ved, at bæredygtighed fylder stadig mere hos forbrugerne,” siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta.

Green Key i 55 lande
Den nye Green Tourism Organization-certificering er en dansk opfindelse ligesom miljømærket Green Key, der blev skabt for 25 år siden af Friluftsrådet og Horesta i samarbejde med den daværende Forening af Danske Turistchefer. Sidenhen har certificeringen spredt sig til 55 lande og 2.900 turistvirksomheder.

Relaterede artikler:

Ny teknologi sparer hotel masser af vand

Kampagner for København efter 1. plads hos Lonely Planet

København får pris som bedste digitale turistdestination