Succes for dansk indenrigstrafik i luften

Cimber Airs adm. direktør, Jørgen Nielsen, udtalte for fem år siden i Berlingske Tidende, at forretningsfolk svigtede indenrigsflyene på grund af Storebæltsbroen og en fast afgift på 150 kr. pr. returbillet. En undersøgelse blandt firmaer om deres rejsepolitik viste, at det lakkede mod enden med indenrigstrafik i luften for erhvervslivet, men nu ser situationen noget anderledes ud. 

”Det er gået anderledes. Mange er vendt tilbage. Dels fordi vi er sluppet for afgiften, dels fordi vore konkurrenter klumrer rundt. Det gælder DSB med nedsat hastighed, aflysninger og skinneproblemer. Det gælder vejanlæg med propper både det ene og det andet sted med lange bilkøer til følge, og så de uendelige mange regnskyl med efterfølgende forhindringer i vejnettet her i Sønderjylland. Endelig har vi fået en helt anderledes fleksibel prispolitik og endnu bedre udnyttelse af rutenettet med de rigtige fly på de rigtige tidspunkter for erhvervslivet. Ud om morgenen og hjem om aftenen. Vi har set stigninger i maj og juni i dansk indenrigstrafik på mellem syv og 16 procent,” siger Jørgen Nielsen.

For Cimber Air skyldes noget af succesen, at selskabet flyver i et tæt samarbejde med SAS med codeshare, hvor Cimber Airs ruter fungerer som føderuter til SAS-flyene til udlandet.
”Vi har et fornuftigt samarbejde med SAS med codeshare. Herudover flyver fire af vore CRJ-jet på en række mindre business regionale ruter ud fra København til udlandet som deciderede SAS-ruter. Helt for os selv flyver vi bl.a. til Norrköping, Newcastle og Bukarest. Fra Billund bl.a. til Oslo og Stockholm samt som noget nyt til Berlin. Alle ruter med mange forretningsrejsende. Men det er da rigtigt. Jeg skal være den sidste til at undervurdere betydningen af vore aftaler med SAS,” fortæller Jørgen Nielsen.

Cimber Air lukkede tidligere ned i Aarhus Lufthavn, men nu er der mulighed for, at selskabet vender tilbage til Tirstrup. Cimber Air-direktøren fortryder lukningen.
”Det skulle vi nok ikke have gjort. Jeg vil ikke udelukke, at vi vender tilbage på et tidspunkt. Generelt bestræber vi os på et optimalt trafikprogram, den rigtige flytype til indenrigs til de korte afstande og et dynamisk prissystem. På det sidste har vi jo også tilføjet Bornholm, og det har været en god ide. Også for business kunder. Dem er der trods alt også en del af mellem København og Rønne,” siger Jørgen Nielsen.

(Berlingske Tidende, d. 3. september, 2007)

Skrevet af