Frankrig til angreb på code-share aftaler

De franske luftfartsmyndigheder skal i løbet af efteråret begynde at offentliggøre, hvilke flyselskaber man ikke anser for sikre.

Det er kontroversielt, og IATA, sammenslutningen af ruteflyselskaber, er imod, fordi organisationen er i gang med sine egne undersøgelser i Operation Safety Audit, hvor over et hundrede flyselskaber allerede i år bliver gransket for deres sikkerhedsprocedure.



EU ville gerne lave en sådan liste, men kommer ikke til det, fordi EU slet ikke har kontrol over flyselskaber og luftrum i Europa på samme måde som de amerikanske luftfartsmyndigheder i USA.



Derimod kunne der godt komme medvind for et andet fransk påbud, nemlig et krav om, at en passager altid skal kunne se i sin billet eller rejsedokument på nettet, hvilket flyselskab, der skal flyve strækningen.

Som det er i dag i codeshare aftaler, kan kunden først se flyselskabets navn, når passageren kommer til gaten. Der er utallige eksempler på flere flynumre og selskaber på samme afgang.



Værst har kritikken været, hvor kunden tror det er et større jetfly, der skal flyves med, og det så viser sig at være et klart mindre fly fra et helt andet selskab.



EU GØR OP MED LUFTENS SORTE FÅR

Frankrig, Belgien og Schweiz ventes de kommende dage at følge Storbritannien og offentliggøre navne på de flyselskaber, der efter de respektive myndigheders mening ikke overholder sikkerhedsnormerne, skriver Jyllands-Posten.



Det britiske forbud gælder Tadsjikistan, Swaziland, Sierra Leone, Liberia, Ækvatorialguinea og Den Demokratiske Republik Congo.

Skrevet af