Kortbetaling. (Foto: Amadeus | PR)

Vil lade selskaber slippe uden om udgifter

Fremover skal det være muligt for flyselskaber at undgå at betale de gebyrer, som opkræves af de systemer, der håndterer kortbetalinger. Det er i hvert fald hensigten hos IATA og Outpayce.

Nu har IATA slået pjalterne sammen med Outpayce, der specialiserer sig i at udvikle forskellige former for betalingsløsninger. De to har etableret et nyt partnerskab, der har til hensigt at nedbringe branchens udgifter til kortbetalinger.

Omdrejningspunktet for samarbejdet mellem flyselskabernes internationale brancheorganisation og det Amadeus-ejede datterselskab Outpayce er, at gøre det muligt for flyselskaber at modtage både såkaldte konto-til-konto-betalinger og bankoverførsler direkte fra passagererne.

Det skal foregå ved, at de flyselskaber, der benytter Outpayces system ved navn Xchange Payments Platform (XPP), fremover kan modtage betaling via løsningen IATA Pay, der er udviklet med henblik på at gøre betalinger mellem flyselskaber og rejsebureauer mere effektive, sikre og billigere.

Koster op mod 135 milliarder kroner årligt
De to organisationer mener, at den omtalte integration vil føre til væsentlige besparelser for flyselskaberne i og med, at man undgår de systemer, der benyttes til at håndtere kortbetalinger, og dermed slipper for de gebyrer, som opkræves for brugen.

Det er tilsyneladende ikke småpenge, der er tale om. Gebyrerne beløber sig nemlig til 4,5 dollars (30 kroner) per flybooking, hvilket samlet set anslås at koste selskaberne op mod 20 milliarder dollars (135 milliarder kroner) om året.

I første omgang vil muligheden for at benytte IATA Pay via Outpayces betalingsplatform kun være tilgængelige for kunder, der betaler direkte, men selskaberne udelukker ikke, at den på sigt også bliver åbnet for virksomhedskunder. Det skriver Travel Weekly.

Der er omkring 100 flyselskab, der benytter sig af Xchange Payments Platform, mens IATA Pay-løsningen indtil videre er tilgængelig i 30 lande. Danmark er indtil videre ikke et af disse, men det er blandt andet Tyskland, Finland samt Storbritannien.

Ser fordele for både kunder og flyselskaber
Philippine Airlines er det første flyselskab, der tager den nye mulighed i brug. Det har man blandt andet valgt, fordi kunderne dermed både får flere og mere fleksible muligheder med teknologier, som de kender i forvejen, lyder det fra flyselskabets finansdirektør Anna Isabel Bengzon.

”Systemet vil give vores passagerer en mere bekvem og sikker måde at betale enten ved hjælp af en QR-kode, deres digitale tegnebøger – hvilket er meget udbredt i vores land – eller via deres bankkonti.”

Ifølge Juan Antonio Rodriguez, der er direktør for Financial Settlement Operations hos IATA, oplever brancheorganisationen, at der er mere og mere medvind til den måde, som IATA Pay fungerer på.

”Tendensen med konto-til-konto-betalinger får løbende mere fart på, fordi det giver en problemfri oplevelse for passagererne og flyselskaberne får en attraktiv mulighed for at sænke deres omkostninger ved betalinger.”


Relaterede artikler:

Lufthansa sælger betalingsløsning for milliardbeløb

SAS og bank lancerer EuroBonus-betalingskort

Outpayce: Stærk rejseefterspørgsel i 12 måneder