Af Poul Hedemann
Læserne af Take Off Weekly er ikke enige med Rejse-Ankenævnet. I hvert fald ikke, hvis nævnet mener, at kunden skal have rejsens pris godtgjort, fordi kufferterne flød rundt blandt 1.000 bortkomne kufferter i Fiumicino Lufthavn i Rom.
Det mente Rejse-Ankenævnet heller ikke helt, men gav dog kunden så meget ret, at man fandt er erstatning på 2.000 kr. ud af de betalte 5.800 kr. for en rimelig kompensation.
Den afgørelse er adm. direktør Jan Lochardt, Kuoni ikke enig i. Han siger: “Vi betaler naturligvis, som vi er forpligtet til, men med den kendelse er vi ude på et skråplan, som vil berøre hele rejsebranchen. Vi kan som turoperatører ikke være ansvarlig i dette tilfælde. Kunden modtager fra sin bagageforsikring et beløb til dækning af køb af tøj og personlige fornødenheder. Det vi skal betale for er et spoleret ophold. Vi tilbød 1.000 kr. til klageren på grund af den tid, han har brugt til at eftersøge sin bagage og købe nye ting.”
ANKENÆVNET indleder med at fastslå, at sagen kun omhandler salg af flyvebilletter og derfor ikke er omfattet af loven om pakkerejser. Nævnet finder, at håndteringen af de kritiserede forhold om de to kufferter, som først blev udleveret på hjemrejsedagen, har været ganske utilfredsstillende og har påført klageren betydelig ulempe.
På den baggrund finder Ankenævnet, at rejsen har været behæftet med en sådan mangel, at klageren er berettiget til nedslag i rejsens pris, hvilket også er erkendt af bureauet.
Nedslaget fastsættes skønsmæssigt til 2.000 kr., idet det bemærkes, at bureauet hæfter for sin underleverandørs fejl, herunder flyselskab/agenten, selv om bureauet intet selvstændigt kan bebrejdes ved den opståede mangel.
KUNDEN skal i hvert fald ikke have sin rejse erstattet, mener læserne, som i Take Offs Quick Poll i sidste/denne uge stemte således på spørgsmålet: Skal kunder have godtgjort rejsen på grund af manglende bagage?
JA – 158 Stemmer: 27 %, NEJ – 423 Stemmer: 73 %. I alt stemte 581 læsere.
Tagget med: Fiumicino

STANDBY.DK Nyt om rejser

