1-0 til solisterne blandt SAS passagerer

SAS nye solosæderONSDAGSKLUMME: Hvis man er to, som gerne vil hygge sig sammen, eller to kolleger, der sammen skal udrede en opgave, er jeg ikke sikker på, at den ny eksklusive business class hos SAS er sagen. Til gengæld er det en fryd for solisterne, og dem er der 77 procent af blandt businesskunder i SAS.

Af Ejvind Olesen

Det var en flot dag at være gæst i hos SAS i mandags i hangaren i Københavns Lufthavn sammen med en moderniseret og helt igennem upgraderet Airbus 330 og 300 inviterede gæster.

Der var alt, hvad der skulle være. Servering af det nye koncept på forskellige klasser, presenningen som skjulte flyet i starten, udkommanderet personale, piloter og kabinefolk samt bestyrelsesformand Fritz Schur, koncernchef Rikard Gustafsson og nedefter, bl. a. den danske driftsdirektør Flemming Jensen, som inden længe udskifter sin kaptajnsuniform med Vingehjulet og togfløjten, hvis en adm. direktør i DSB ellers kan finde sådanne i arkivet.

Det hele tilsat musik, dygtig sangerinde afsluttende med rock og guitarrist. Alt sammen for at vise, at SAS mener noget med at ville satse på langruter med oversøisk trafik i fremtiden. Det som karakteriserer et rigtigt ruteflyselskab i modsætning til et lavprisselskab.

”Jeg er både stolt og glad,” sagde Rickard Gustafsson, da jeg talte med ham. ”Det her viser, at vi igen har fået mod på femtiden, Vi kan møde konkurrencen både på business og turistniveau. Vi er gået i offensiven.”

Og resultatet da. Ja, jeg husker jo, da vi som journalister skulle prøveflyve et SAS-fly, som havde fået ”næsten ligge-ned senge” på en returflyvning til New York. Det var vi ret imponerede over dengang. Senere skulle det vise sig, at den form for ligge-ned-stole, som SAS havde valgt, måske ikke var helt lykken og godt kunne give rygproblemer, hvis man ville sove rigtig.

Nu er næste generation her så. En smule sent, men et flot resultat. En gennemført tiltalende kabine udstyret så man får lyst til at være ombord i mange timer. Umiddelbart skulle man tro, at business class med alt dets ultra moderne udstyr virker mest imponerende.

Her kan man blive væk i dyner og oppustelige puder og være helt sig selv i sin helt egen kasse. Ved nogle sæder kan man endda strække sig ud, hvis man har basketball-højde over to meter.

Men det er og bliver en solistklasse. Ene gør stærk. Og det er 77 procent af dem, som SAS kalder” vore frekvente rejsende” eller hele business segmentet.

På en hurtig gennemgang i kabinen – en reel vurdering kræver prøve i praksis – bliver det SAS Plus, som får min stemme. Det er som at rejse på business class før i tiden. Brede stole, god benplads. En konfiguration 2-3-2 og all inclusive.

Økonomiklassen er også OK. Især den kendsgerning, at der er masser af muligheder for to stole ved siden af hinanden og ikke mere.

Måske er det passende at slutte med et Jan Carlzon citat: ”Hvem har nogensinde bedt om et midtersæde.”