De 15.000 besætningsmedlemmer hos British Airways udstyres nu med hver deres egen iPhone, der skal være med til at forbedre rejseoplevelsen for passagerer med behov for ekstra hjælp. Pressefoto fra British Airways, Nick Morrish.

15.000 iPhones til ansatte i flyselskab

Samtlige 15.000 kabineansatte hos 100 års jubilaren British Airways får deres egen iPhone XR – initiativet skal blandt andet styrke passagerernes serviceoplevelse ombord.

De 15.000 iPhone XR’s til British Airways’ kabinemedarbejdere er med i en samlet investering på 6,5 milliarder pund, over 53 milliarder kroner, til en lang række forbedringer af oplevelsen for BA’s cirka 45 millioner årlige passagerer.

De mange milliarder bruges navnlig på nye fly, i alt 73 – her af 18 fabriksnye Airbus A350 til langruterne. 

Men meningen med de 15.000 iPhones er blandt andet, at disse kan styrke passagernes oplevelse på Oneworld-medlemmets fly. Der har været en prøveperiode med de nye iPhones og resultaterne fra denne var så god, at programmet nu rulles nu til alle kabineansatte.

De nye iPhones leveres med nogle særlige BA apps – for eksempel kan en passager kontakte en kabineansat, hvis vedkommende har glemt at bestille et særmåltid til hjemturen. Den BA-ansatte kan under flyvningen fikse dette via BA’s hjemmeside, skriver British Airways som et eksempel i en pressemeddelelse.

Blandt de mange andre anordning, som iPhones’ne til BA’s kabineansatte leveres med er også større områder som for eksempel arbejdsprogrammer for den enkelte kabineansat.

Men iPhonen kan blandt meget andet også levere oplysninger om BA-flyvninger, informationer om lufthavne, bekræfte bestillinger af assistance i ankomstlufthavnen til for eksempel kørestolsbrugere, give informationer om nye flyafgangen, hvis en flyforbindelse er aflyst eller forsinket, booke særlige måltider til passagernes hjemrejse. Og har den rejsende indsat sine personlige præferencer for flyvningen på BA’s hjemmeside, så kan de kabineansatte også se disse via deres nye iPhones.

Nærkontakt med passagererne
Karen Slinger, British Airways’ chef for Inflight Customer Experience, siger i pressemeddelelsen:

“Vores passagerer tilbringer på BA’s længste flyvninger op til 14 timer med vores kabineansatte og de kabineansatte kan som flyselskabets frontlinje ambassadører kan gøre en væsentlig forskel i de rejsendes oplevelse af os og hvad vi gør bedre end andre flyselskaber.”

British Airways, der i år fejrer 100 året for sine forgængeres første flyvning, kom tidligere i år med et andet initiativ for at styrke passagerernes oplevelse af hjælpsomhed fra BA. Det skete med en ny funktion på BA’s hjemmeside: ba.com/helpme

Her kan passagerne blandt andet få hjælp med deres bookinger, ombookinger, de kan spore mistet bagage, bestille særlig assistance i lufthavne og se deres rettigheder, hvis flyrejsen med BA ikke går som planlagt.

Relaterede artikler:

Firmarejsende bruger hellere teknologi end mennesker

BA har flyruten med verdens største omsætning

Dansk sportsstjerne anholdt efter BA-flyvning