Sun-Air vil flyve trods strejke

Påstand står mod påstand mellem en del af pilotgruppen i og selskabets ejer i den tilspidsede situation. Striden kan 1. august resultere i strejke, men Sun-Air kan flyve videre med det nuværende reducerede sommerprogram.



Der synes at være uenighed mellem piloterne og ledelsen om løn og retten til at organisere sig.

Ifølge TV-Syd har Sun-Airs piloter ikke fået lønregulering siden 1996 – og 35 piloter har dannet en fagforening under Flyvebranchens Personale Union og Dansk Funktionærforbund for at få en overenskomst.



Ledelsen i Sun-Air har ifølge tv-stationen sendt et ”trusselsbrev” til piloterne, der opfordrer dem til at melde sig ud af foreningen af hensyn til karrieren.



Begge påstande afvises af Sun-Airs ejer og adm. direktør, luftkaptajn Niels Sundberg (billedet), som torsdag sagde til Take Off:



”Jeg, eller andre i Sun-Air der ansætter piloter, har aldrig udtrykt modvilje mod fagforeninger eller sagt, man ikke må organisere sig. At nogle piloter har meldt sig ind i fagforeningen, har vi ingen problemer med.”



”Det passer heller ikke, at piloterne ikke har fået lønforhøjelser i ti år. De får ikke lønforhøjelse efter en procentsats, men er lønreguleret gennem en skala ligesom der er en bonusordning. Fordi Sun-Air flyver med mindre fly med hhv. 18 og 30 passagersæder, kan vi aldrig få indtægter til at lønne på niveau med Cimber og Sterling, for slet ikke at tale om SAS,” siger Sundberg.



”Til gengæld er der ikke noget flyselskab i Danmark, hvor egnede hurtigere kan blive kaptajner og få kaptajnslønninger. Det kan hos os ske efter to-tre år; i Sterling, MyTravel Airways og SAS kan man snildt vente en halv snes år. Vores piloter får en superuddannelse, de betaler selv 60.000 kr. for at blive checket ud på en bestemt flytype – gennem årene har vi haft 400 piloter som i dag flyver hos større selskaber,” siger Sundberg.



Om det påståede ”trusselsbrev” fra ledelsen siger en kilde til Take Off, at han har læst det – men Niels Sundberg afviser, at Sun-Air har udsendt et sådant.



I dag, fredag mødes partnerne på skift med en forligsdommer i forligsinstitutionen for at informere om deres syn på sagen. Herefter vil dommeren komme med en kendelse. Hvornår vides endnu ikke.



Skulle strejken blive en realitet, siger Niels Sundberg, har Sun-Air nok piloter blandt ledende medarbejdere og freelancepiloter til at kunne flyve efter det reducerede sommerprogram, som er gældende under industriferien.



Sun-Air flyver fra primært Billund samt Århus og Aalborg til Birmingham, Bruxelles, Düsseldorf, Edinburgh, Gøteborg, Helsinki, Manchester, Oslo, Prag og Stockholm/Bromma.

Sidst i august åbnes også fra Billund til Paris.



HB


Skrevet af