SAS kræver millioner tilbage fra Naviair

Ved årsskiftet indførte flyvesikringstjenesten Naviair et nyt kontrolsystem, et af de mest moderne og sikre i Europa, til den nette sum af 1,2 mia. kr. og har været 12 år undervejs og afløser et system, vi har benyttet igennem 20 år.



Naviair havde på forhånd gjort opmærksom på muligheden for forsinkelser i introduktionsperioden, dels fordi flyvelederne skulle vænne sit til det nye system og dels fordi systemet i sig selv var plaget af fejl, der skabte bøvl for flyvelederne. Men forsinkelserne strakte sig helt ind i maj måned – til stor frustration for både rejsende og flyselskaberne.



Og nu ser det ud til, at også sommertrafikken bliver plaget af forsinkelser. Denne gang på grund af den generelle mangel på flyveledere. Forsinkelserne vil først og fremmest ramme gennemflyvninger af luftrummet og kun i mindre grad flyvninger til og fra danske lufthavne.

”Det er bare ikke godt nok,” mener administrerende direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.



Som beskrevet i Take Off tidligere på ugen har SAS netop ansat en punktlighedsgeneral, der skal mindske forsinkelser for SAS-flyene – og dermed spare penge for flyselskabet.

”Men hvad hjælper det, hvis Naviair ikke kan holde tidsplanen?” spørger Susanne Larsen.



”Vi forventer, at mindre forsinkelser vil kunne forekomme i ”peak hours” hen over sommeren, forventeligt på samme niveau som vi har set i den forløbne måned, hvilket vil sige maksimalt 30 minutter,” forklarer Lars Bech Madsen, Trafikdirektør i Naviair.



Han udtaler, at han har stor forståelse for luftfartsselskabernes trange økonomiske vilkår, og for at selskaberne ønsker at reducere deres omkostninger – og dermed også stiller krav til deres leverandører.



”Naviair er sit ansvar bevidst og vil gøre sit yderste for at begrænse prisstigningerne. I 2008 har Naviair hævet prisen for den gennemflyvende trafik med 7,8 procentVi det er der to væsentlige årsager til: Naviair indgik i 2007 en ny løn- og arbejdstidsaftale med flyvelederne, der skal sikre det nødvendige antal flyveledere. Og Naviairs investering i et af Europas mest moderne flyvekontrolsystemer. Et system, der efter vil sikre, at Naviair fortsat kan levere effektiv og frem for alt sikker flyveledelse til de danske lufthavne og luftfartsselskaberne.”



”Men det er ikke rimeligt at hæve prisen på en vare, som Naviair ikke kan levere,” mener Susanne Larsen, der kræver, at Naviair annullerer årets prisstigninger på overflyvnings-, ind- og udflyvningsafgifter og tilbagebetaler de penge, de allerede har opkrævet fra flyselskaberne, dvs. godt 50 mio. kr.



”Ellers er vi klar til at gå til ministeren,” siger hun.

”Men i Naviair følger vi de internationale regler om prisfastsættelse, hvor det kun er de direkte omkostninger, der viderefaktureres til luftfartsselskaberne. Det betyder, at flyvekontrollen ikke må tjene penge, tilbagebetale eller yde rabat på sin service til flyselskaber og lufthavne,” forklarer Lars Bech Madsen – og dermed har situationen udviklet sig til en ren gordisk knude.



Take Off følger løbende udviklingen – som måske først løser sig, hvis trafikminister Carina Christensen går ind i sagen. Eller når de 13 flyveledere, der netop nu er under uddannelse, til efteråret er klar til at træde til.



AnO

Skrevet af