Novia får fire nye kunder

Der var stor glæde i Novia i går da det blev officielt, at Europas største flyselskab Air France/KLM fra marts bliver ny kunde hos handlingselskabet i Københavns Lufthavn. I forvejen betjener Novia både Air France og KLM på dets to andre stationer, Stockholm Arlanda og Gøteborgs Landvetter-lufthavn.



Den tre-årige aftale har en værdi på godt 200 mio. kroner. På Arlanda og Landvetter har Novia Sverige handlet selskaberne siden sommeren 2003, kontrakten er nu forlænget til 2008.



”Vi ser bl.a. aftalen med Air France/KLM som resultat af vores høje kvalitet og fleksibilitet. Vi har fortsat fokus på at reducere omkostningerne i en branche præget af overkapacitet og hård konkurrence,” siger ejer og bestyrelsesformand for Novia Gruppen, Lars Thuesen.



Med Air France/KLM (”KLAF,” som de kaldes i rejsebranchen) har Novia de medlemmer af Skyteam-alliancen som flyver på Norden, nemlig også Alitalia og Iberia. En anden af Novias store kunder er Finnairs lavprisselskab, Flynordic, ligesom Korean Air tre gange om ugen kommer til CPH med et B747 cargofly.



En ny oversøisk kunde hos Novia i Sverige kom for nylig i form af Malaysia Airlines, der flyver fra Kuala Lumpur via Stockholm til New York.



Også det delvis SAS-ejede Air Greenland har netop indgået handlingaftale i CPH med Novia fra 1. februar.



Ligeledes begynder i dag, onsdag, en anden ny kunde, nemlig det syriske flyselskab, som to gange om ugen vil flyve fra København til Damaskus.



16. december får Novia endnu en kunde, nemlig Orient Thai Airlines, som skal flyve hver anden uge til Thailand med en ældre B747 på vegne af Tyrkiet Eksperten.



SERVISAIR BLIVER SORTEPER

Novia overtager Air France og KLM i København fra Servisair, et af de to andre handlingselskaber, SAS har det største. Servisair opgav sidste sommer at få økonomi i sine bestræbelser i Sverige og lukkede med 60 dages varsel i Stockholm.



Det fransk-ejede Servisair har siden sit indtog i Skandinavien i 1996 skønsmæssigt formøblet 225 millioner kroner ved at tilbyde handling til under produktionsprisen. Det har givet kunder, men drønende underskud; Servisair siger, at det har tjent penge i bl.a. Danmark, men har aldrig fremlagt beviser herfor.



Når Novia overtager Air France/KLM-kontrakten bliver Novia på størrelse med Servisair i København.



”Vi er inde i en meget fornuftig udvikling, men der er stadig stærk priskonkurrence,” siger Novias adm. direktør, Stig Thygesen, til Take Off. Novia forventer i år et underskud på fem millioner kroner i Danmark, mens det næste år skulle blive til et nulresultat ud af en omsætning på 270 mio. kroner.



Det menes at Air France/KLM valgte Novia i København fordi de to selskaber er irriterede over Servisairs lukning i Stockholm. Samtidig er der en tendens hos Europas største flyselskab til at bevæge sig til mindre handlingselskaber andre steder i Europa.

Skrevet af