Mange handicappede skuffes på ferierejsen

Mange handikappede bliver skuffede, når de rejser på charterferie. Det har undret Gigtforeningen, som har undersøgt forholdet og bedt rejsebranchen om råd.

Det viser sig, at problemerne i høj grad skyldes de handicappede selv. De rejsende handicappede, især dem med gangbesvær herunder gigt, undervurderer deres handicap over for bureauernes sælgere og kommer dermed til at ødelægge ferien for sig selv.
”Hvis vi f.eks. kunne få folk, der bruger kørestol, til at oplyse dette, vil jeg vurdere, at vi kunne reducere antallet af skuffede handicappede gæster væsentligt. Hvis en gæst fortæller os, at han eller hun er gangbesværet men reelt har behov for en kørestol, kan vi stå i en håbløs situation. Et hotel kan jo sagtens være perfekt til gangbesværede men håbløst til kørestolsbrugere,” oplyser salgsdirektør Stig Elling, Star Tour.

Han tilføjer, at bureauets salgspersonale er informeret om, at de skal spørge ind til et handicaps omfang, men det er ikke nogen nem opgave, for mange bryder sig ikke om at blive forhørt.
”Problemet er ofte, at mange er flove over at erkende deres handicap over for salgspersonalet. Men det er dårligt tidspunkt at være flov, for det kan ødelægge ferien. I dag kan rejser skræddersys, også til gæster med handicap. Når vi arrangerer rejser for grupper af handicappede, har vi i øvrigt stort set aldrig en klage. Da er man bevidst om situationen,” siger han.

(Berlingske Tidende, d. 20. oktober, 2007)

Skrevet af