Der bliver ikke lagt fingre imellem i den rapport, rejsebranchen er ved at udarbejde om de danske myndigheders håndtering af katastrofeberedskabet. Berlingske Tidende har fået aktindsigt og offentliggjorde rapporten i pinsedagens avis.
Her kommer det bl.a. frem, at SOS Internationals adm. direktør, Bo Uggerhøj, ligefrem klagede til Statsministeren over langsommelighed. Først efter tre dage synes alvoren at være gået op for udenrigsministeriets embedsmænd, herunder den danske ambassadør i Bangkok, som slet ikke havde det overblik og handlekraft, man må have lov til at forvente af en højt placeret dansk embedsmand i det fremmede.
“Vi fik en kold skulder på de første møder i Udenrigsministeriet, da vi bad om hjælp til at få danskerne hjem. Holdningen var, at det ikke var deres bord,” siger Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier.
I Udenrigsministeriet siger ambassadør Ib Petersen, som senere på måneden skal fremlægge ministeriets rapport om forløbet, om ministeriets rolle:
“Vi tager kritikken til os. Vi kan nu se, at det var for sent, vi gik samlet om en koordinering. Det vil også fremgå af evalueringen, som også vil komme med forslag om, hvordan man skal handle i fremtiden.”
Det er Udenrigsministeriet selv, der er sat til at undersøge sin egen indsats, og her vil rejsebranchens rapporter indgå.
Ambassadøren siger derimod ikke noget om konsekvenserne i ministeriet, men forlydender har længe gået på, at der både bliver omplaceringer og tidlig pensionering af visse nøglepersoner.
DRF foreslog efter terrorbomberne på Bali i 2002 oprettelsen af et dansk kriseberedskab, men forslaget fik en kold skulder af Udenrigsministeriet.

STANDBY.DK Nyt om rejser

