Debat: spekulerer på Sterlings nye ejer





Af Ole Kirchert Christensen, ejer af og direktør for Travelbroker.dk



Det naturlige valg vil være norske Norwegian, som Sterling for nylig indledte et tæt ”code-share” samarbejde med. Der vil da også være et perfekt ”strategisk match” mellem de to selskaber. Hvorvidt Norwegian har den finansielle styrke kan der gisnes om.



Norwegian har i første omgang overfor pressen afvist, at der forhandles med Sterling. Det samme har netværksselskaberne Finnair og SAS. Dette kan virke mere naturligt, idet Sterlings strategi og passagerunderlag samt nuværende flyflåde på ingen måde passer til netværksselskabernes driftsgrundlag.



Derfor må en kommende køber af Sterling formentlig findes udenfor rækken af netværksselskaber.



En køber med branchekendskab og solide finansielle forhold kan findes i det norske investeringsselskab Braganza, der er ejet af direktør Per G. Braathen.



Selskabet har ca. 1,5 mia. kr. i pengetanken og har et særdeles godt branchekendskab. I forvejen er de svenske selskaber Transwede og Malmö Aviation en del af porteføljen. I bestyrelsen for selskabet sidder forhenværende SAS-vicekoncernchef Vagn O. Sørensen.



Malmö Aviation flyver indenrigs i Sverige og konkurrerer i dag med Sterling på ruten mellem Malmö og Stockholm. Transwede er primært beskæftiget med wet-lease operationer, hvor bl.a. SAS, City Airline og Skyways Express er blandt kunderne. Braathens Aviation-selskaberne opererer primært på det svenske marked.



Da Sterling i foråret 2007 overtog passagererne fra det krakkede Fly Me var Per Braathen særdeles hård i sin kritik af Sterling og ejeren Palmi Haraldssons metoder. Ifølge Per G. Braathen havde Palmi Haraldsson brugt sin interne viden fra sit dengang afviklede kompagniskab omkring Fly Me til at forberede en overtagelse af aktiviteterne efter krakket.



I dag har Sterling tilpasset sin forretning, således at selskabet kun opererer fra danske og svenske lufthavne fra hovedbaser i København og Stockholm. Alle operationer ud af Norge med undtagelse af Oslo-Billund er overgivet til code-share partneren Norwegian.



Kigger man udenfor Skandinavien er der umiddelbart ingen oplagte købere. Easyjet og Ryanair har begge tradition for organisk vækst.



Skulle der peges på en køber blandt de øvrige lavprisflyselskaber kan det være AirBerlin eller hollandske Transavia Airlines. Set ud fra et driftsmæssigt og operationelt synspunkt modsvarer disse selskaber Sterlings flyflåde og operationelle basis.



Air Berlin har et godt øje til det skandinaviske marked. I forvejen er selskabet inde på de skandinaviske markeder med ruter fra København, Göteborg, og Stockholm til bl.a. Berlin, Düsseldorf og Palma de Mallorca.



Transavia opererer udelukkende en vinterrute fra København til Innsbruck. Transavia, der er ejet af Air France – KLM Gruppen, har en klar strategi om ekspansion til andre europæiske markeder. Således hedder det i årsrapporten 2007/08: ”The company remains alert to any opportunity for developing its activities in other European markets.”



For såvel AirBerlin som Transavia kunne et køb af Sterling være adgang til og udbygning af det skandinaviske marked.



Gætterierne kan fortsatte. Men noget kan tyde på, at Sterling-ejeren Palmi Haraldsson har travlt med at få en løsning på plads. Overfor pressen har han indikeret, at der vil være en afklaring inden udgangen af denne uge. En uge, der slutter med lønudbetaling til Sterlings ca. 800 medarbejdere fra en kasse, rejsebureauerne frygter, er ved at være tom.


Skrevet af