Konkurrence gør det svært for SAS at øge billetindtægter





Det er i dag opfattelsen hos mange danske rejseindkøbere, at SAS allerede har nogle af de højeste billetpriser, når man sammenligner med konkurrenter som f.eks. British Airways, KLM og Lufthansa.



Herudover har SAS i de senere år haft en prisstrategi, der angiveligt fordrer en relativ høj økonomiklassepris, idet selskabet ”sælger op” ved at gøre prisforskellen op til mellemklasseproduktet Economy Extra så lille, at dette vil stimulere salget af dette produkt.



”Tiden er ifølge min opfattelse ikke moden til at fortsætte opsalgs-strategien. Der har været en stor vækst i rejsebehovet hos erhvervslivet gennem de seneste 3 – 4 år, men denne vækst har været stagnerende siden årsskiftet. Erhvervslivet er i gang med at rebe sejlene og bl.a. gå rejsebudgetterne efter i sømmene. Det vil uden tvivl igen betyde en opstramning af rejsepolitikken i mange virksomheder, således at opsalg ikke længere vil kunne gennemføres med samme succes som tidligere,” mener direktør Ole Kirchert Christensen fra mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.



Travelbroker Nordic har foretaget en mini-analyse af billigste økonomiklassepris fra København med ud- og hjemrejse i maj og juni hos SAS og en række konkurrenter på ruterne i Europa/Skandinavien samt til USA og Asien.



Analysen viser, ifølge Travelbroker, at SAS til Asien og USA kommer ud som det gennemsnitligt dyreste selskab i konkurrence med British Airways, KLM og Lufthansa.



På Asien er Finnair den største konkurrent. På SAS’ tre Asien-ruter til Bangkok, Beijing og Tokyo, er SAS 4 % til og 23 % dyrere end Finnair på de nævnte destinationer på billigste økonomiklasse.



I Skandinavien, men også på en lang række europæiske hovedruter er det primært Sterling og Norwegian, der medvirker til at lægge pres på indtjeningen.



SAS kan på sine allerlaveste priser mellem København og de skandinaviske hovedstæder holde sig lige under kr. 1.000 for en returbillet, mens konkurrenterne hos Norwegian og Sterling tager knapt det halve på deres ruter.



Udfordringen for SAS lyder, konkluderer Travelbroker: Flere passagerer med hvert fly til højere priser end hidtil – i et marked med overkapacitet, stigende brændstofpriser og en økonomisk afmatning.


Skrevet af