Fredagsklummen – EU på bagagemission

Af Ejvind Olesen



DET ER GODT, vi ikke skal have afstemning om EU lige med det samme. Mange husker endnu fhv. udenrigsminister Uffe Ellemanns raserianfald, når han blev præsenteret for den med de krumme agurker, som skulle være forbudt. Eller når adm. direktør Anders Dam i Jyske Bank tillod sig at ironisere over harmonisering af skilte og alverdens indblanding i småting fra EU’s side.



Nu er den gal igen. I følge en EU bestemmelse i kølvandet på den mærkværdige beslutning om plastposerne og sikkerhed, dikterer EU nu en maksimalt størrelse på håndbagage som må tages med om bord i flyene fra maj. Til den tid hedder det 56x45x24 cm., som i øvrigt er identisk med IATA-målene.



Som om det havde noget med sikkerhed at gøre. Hvad i alverden blander EU sig i det for? Det må da være flyselskaberne, der bestemmer, hvor meget deres passagerer må have med op i kabinen. Og hvis de i IATA er enige om den begrænsning, så indfør den, emn hold venligst EU på afstand.



MANGE VIL sikkert nikke bifaldende til ordningen, fordi folk beviseligt slæber alt for mange og store genstande med op, og tager plads fra andre passagerer. Det drejers sig om at komme først og så bruger bagagehylden i naboområdet, hvis der er pladsmangel. En helt naturlig ting, når man tænker på, hvor usikkert det er, at ens medsendte bagage kommer med flyet, eller bliver sendt forkert. Endelig den ofte lange ventetid på at bagagen kommer frem på båndet efter ankomsten, eller er beskadiget.



Med de mange usikkerheder om den medsendte bagage er det forståeligt, at der slæbes så meget med op i kabinen som muligt. Men, der er jo allerede bestemmelser, som angiver maksimal vægt, størrelse og antal hos mange flyselskaber. Spørg bare nogle lavprisselskaber. Det kan de ærlig talt godt finde ud af uden indblanding fra EU.



I TAKT MED de nye restriktioner for flydende varer, platsposediktatet og andre forhindringer, er den bedste årsag til, at passagerer næsten kommer op at slås med handlingagenterne om de nye begrænsninger.



Til EU’s bureaukrater, drevet frem primært at briterne, er det kun et af sige: Bliv bare ved, indtil I har lagt så mange forhindringer for flytrafikken, at vi alle havner på landevejen.



Hver gang EU blander sig går det galt. Senest i forhandling med USA om taxfree varer må komme med op i flyet eller ej. Allersenest et sammenbrud om

Open Skies over Atlanten. Og hvad med Alitalia, der ikke må få statsstøtte ?

Klummer fra ende til anden.



Hvad mener du. Skal EU bestemme størrelsen på håndbagagen om bord i flyene ?

Stem i quick poll.

Skrevet af