Rejsebureauer i retssag

Officielt er sagen anlagt af Profil Rejser-ejede Senior Rejser mod hollandske KLM. KLM er medlem af International Air Transport Association, hvis egne vedtægter siger, at rejsebureauer er berettiget til et dækkende vederlag for deres arbejde på vegne af flyselskaberne med bl.a. at udstede billetter.



Men KLM har kun pålagt bookinger via sin hjemmeside et gebyr på 10 kr. – mens f.eks. KLM’s ejer, Air France, indirekte giver rejsebureauerne 50 kr. for ulejligheden, ved at de har 50 kr. højere priser på deres hjemmeside, end hvad rejsebureauerne skal betale.



På onsdag støder advokater for de to parter – reelt Danmarks Rejsebureau Forening på vegne af Senior Rejser – og KLM sammen i Sø- og Handelsretten i København fra kl. 10-16.



Forud er gået flere års skriverier mellem de to parter; på onsdag skal bl.a. vidner afhøres, for DRF de adm. direktører i Profil Rejser, Jahn Schapiro, og Billetkontorets Jesper Schou, samt underdirektør i jysk Rejsebureau, Niels Amstrup.



Det er usandsynligt med en afgørelse på onsdag. I stedet vil de tre dommer, efter at have hørt parterne, komme med en kendelse i løbet af nogle uger, måske måneder.



”Vi har valgt Sø- og Handelsretten, fordi det er en domstol med branchekendskab. Domstolen skal afgøre, hvad der er et fair vederlag for agentens arbejde med at udstede en billet – om det er 10 kr., 100 kr. eller et højere beløb, som skal lægges oven i priserne på flyselskabernes hjemmesider,” siger jurist og afdelingschef i DRF, Jakob Hahn, til Take Off.



”Altså, KLM er medlem af IATA. Dermed er KLM forpligtet via IATA-resolution 824 punkt 9 til at give rejsebureauet fuld kompensation for arbejdet med at udstede en billet. 10 kr. er ikke fuld kompensation for rejsebureauernes arbejde med billetudstedelsen og relaterede øvrige serviceydelser,” siger Jakob Hahn og tilføjer:



”Ifølge Højesteretsdommen fra 2004 mod SAS, lagde retten til grund, at SAS’ gebyr for bookinger foretaget direkte på SAS.dk, som dengang var 100 kr., medførte at agenten fik et vederlag for dets arbejde, eftersom agenten ikke blev pålagt dette gebyr.”



Fra KLM Danmark siger salgschef Jens Vestergaard til Take Off:



”Vi er med på, at rejsebureauet skal have en fair belønning for at booke billetter. Vi er ligeglade med, om vi skal opkræve 10, 20, 30 kr. eller noget andet ekstra når en kunde selve booker via vor hjemmeside – og sælge samme billet til rejsebureauet tilsvarende billigere.”





HB

Skrevet af