Advarer SAS mod at afgive ruter

SAS sætter kursen mod afgrunden, hvis flyselskabet gør alvor af planerne om at fjerne et stort antal flyvninger fra koncernens største flyselskab, Scandinavian Airlines, og lade luftfartskoncernens mindre datterselskaber tage over.




Advarslen kommer fra professor i ledelse Per Nikolaj Bukh fra Handelshøjskolen i Århus, der forudser, at en udflagning til datterselskaberne – Spanair, Braathens, Widerøe og Air Botnia – vil sløre SAS´ stærke brand så meget, at det vil koste passagerer.



”Det er en glidebane. Det er branding-lærdom for begyndere, at man samler sine aktiviteter under et fælles varemærke for at stå stærkere. Går man den modsatte vej står man svagere og begynder at erodere sit selskabs brand. Eneste alternativ til at få flere penge i kassen er en lønnedgang. Ellers må man dreje nøglen om,” siger Per Nikolaj Bukh, der har et indgående kendskab til SAS, til Berlingske.



Og til Politiken sagde analytiker Mark Bayley fra investeringsbanken JP Morgan i London tirsdag: ”Jeg tror, at British Airways, Air France, Lufthansa, KLM og måske SAS vil overleve. Generelt har vi for mange luftfartsselskaber i Europa i øjeblikket, og vi må forvente, at flere selskaber går sammen de næste fem år. SAS har den fordel, at de har en unik position inden for Skandinavien.”



”Det ville være fornuftigt at trække sig ud af nogle af de oversøiske ruter og så fokusere på en stærk regional struktur i Norden. For SAS handler det om at være en dominerende regional aktør på det nordiske marked. Et samarbejde med Finnair synes at være den mest oplagte så man kunne opbygge en stærk transportstruktur i hele Norden,” siger direktør Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktie Analyse.




De to sidste år har i alt givet SAS et underskud på knap 1,3 milliarder kroner. Den benhårde konkurrence fra lavprisselskaberne har sat SAS i en skruestik. Piloterne og kabinepersonalet arbejder kun i luften halvt så lang tid som personalet hos konkurrenterne i fx. lavprisselskabet Ryanair.




SAS har allerede svaret på krisen med to spareplaner til 10 milliarder kroner. Det vil inden 2005 koste 4.000 af 35.000 medarbejdere i SAS-koncernen jobbet, men der skal spares yderligere mellem seks og otte milliarder kroner. Og udsigten til krig i Mellemøsten gør ikke tingene lettere.




I 1995 sad 40% af SAS’ passagerer på businessclass. Den andel faldt sidste år til 22%.



STADIG FLERE FIRMAER BOOKER M-CLASS




SAS har fået skarp konkurrence fra lavprisselskaberne. Det er ikke nyt, men SAS har stadig ikke omstillet sig. På mange ruter er SAS dobbelt så dyre som de aggressive billig-konkurrenter, skriver Ekstra Bladet.




Private virksomheder som Grundfos kigger i dag mere på prisen. ”Der er forskel på at sende en medarbejder til London for 6.000-7.000 kroner på business eller 300 kroner med et lavprisselskab,” siger Sune Salling-Mortensen, ansvarlig for den interne rejseafdeling i Grundfos.



Når offentligt ansatte skal rejse i arbejdstiden, bruger mange Staten og Kommunernes Indkøbs Service til at bestille rejsen. ”Tidligere fløj mange ansatte i staten udelukkende med SAS til Bruxelles. Nu bruger en hel del Virgin, fordi billetterne er billigere. Det er ikke vigtigt, hvem man flyver med, men at det er billigt,” siger Søren Frederiksen, direktør i Indkøbs Service.



Carlson Wagonlit, der arrangerer erhvervsrejser for private virksomheder, mærker også interessen for de billige billetter. ”Der er en tendens til, at virksomhederne er begyndt at bruge de billige flyselskaber frem for SAS. Især på de korte distancer, hvor det ikke betyder så meget med komfort. Dog er der fortsat virksomheder, der på grund af SAS’ bonuspoint stadig vælger dem,” siger Henrik Dige Christensen, salgs- og marketingdirektør i Carlson Wagonlit.



Villy Dyhr, afdelingschef i Forbrugerrådet, ser to problemer hos SAS: ”Personalet i SAS koster mange penge i forhold til discountbureauerne, hvor lønningerne er lavere og arbejdstiden længere. Og SAS har sat sig mellem to stole, de kan ikke finde ud af, om de vil være business-folkenes selskab – eller om de vil konkurrere med lavprisselskaberne. Det er ikke til at se, hvor de vil hen.”

Skrevet af