Lufthavne for små til Airbus-fly

Airbus’ nye superjumbo A380 er med et vingefang på 78 meter for stort til at benytte mange lufthavne verden over. I USA er der ifølge de amerikanske myndigheder kun fire lufthavne, som er i stand til at tage imod passagermodellen af A380’eren. Det drejer sig bl.a. om John F. Kennedy i New York, San Francisco, Los Angeles og Miami.
Airbus har selv adspurgt en række andre amerikanske lufthavne og forventer, at mange flere vil kunne håndtere A380 i 2011. Også på verdensplan er lufthavnene begyndt at forberede sig på gigantflyene. Bl.a. Heathrow i London (som bruger over 800 mio. dollars (4,59 mia. kr.) på renovering) – Charles de Gaulle i Paris, Changi i Singapore og Sydney i Australien har påbegyndt forberedelserne, men for mange lufthavne er den udbygning, som A380’erne kræver, forbundet med så store omkostninger, at de stadig tøver.
De nye A380-fly er specielt udset til at betjene de kommende vækstruter til Asien.
(Jyllands-Posten, 27/2)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.