EU roser Danmark for at hænge flyselskaber til tørre

Den danske Forbrugerombudsmand, Henrik Øe, offentliggjorde forleden navnene på seks europæiske flyselskaber, som trods advarsel sidste år fra EU stadig ikke har ændret salgsmetoder via nettet så de følger EU’s krav.



Selskaberne er Ryanair, Air Berlin, delvist SAS-ejede Air Baltic, SkyEurope, Aer Lingus, Brussels Airlines – samt det norsk-ejede netrejsebureau Seat24, der i år blev slået sammen med SRG Online under navnet Etraveli.



EU’s kommissær for forbrugeranliggender, Meglena Kuneva, hilser ifølge Reuters den danske offentliggørelse af navnene på flyselskaberne velkommen.

“Forbrugerne i Europa svigtes af luftfartsindustrien. Der er alvorlige og vedholdende problemer med salg af flybilletter i branchen,” siger hun. Der sælges ifølge EU årligt 700 millioner flybilletter i EU.



I en undersøgelse sidste år fandt EU misledende prissætning og urimelige kontraktvilkår på 226 hjemmesider i 16 EU-medlemslande – og at disse var overtrædelser af gældende EU-regler.



Kun ét af de syv omtalte selskaber har efter offentliggørelsen af listen reageret, Brussels Airlines.



Country manager for Brussels Airlines i Danmark, Gabriella Backström, siger til Take Off:



”Brussels Airlines fusker naturligvis ikke med priserne på nettet. Alle vore priser indeholder skatter og afgifter. Dét, som der er uenighed om, er afbestillingsforsikring. Dette alternativ er på forhånd afkrydset på vores hjemmeside – kunden skal altså selv af-krydse det. Det er ifølge EU ikke tilladt, men det er tilladt ifølge belgisk lovgivning. Vi har ikke været i kontakt med den danske forbrugerombudsmand, men mødes med ham i denne uge.”




Skrevet af