De gule og røde kort i rejsebranchen

Fra tid til anden diskuteres det ihærdigt om rejsebranchen skal have sit eget vurderingssystem om, hvornår kunderne skal hentes hjem eller have lov til at blive, når der opstår uroligheder rundt om i verden.



I mange kredse er det et stort ønske, hvis udvalget bliver bredt nok sammensatte for at modvirke bemærkningen om “at sætte ræv til at vogte gæs”.



I snart tre år har Bali haft det røde kort – “alle ikke nødvendige rejser frarådes” efter bombningen i oktober 2002, hvilket har medført, at de fleste danske turarrangører har stoppet større grupperejser og pakkerejser til øen.



Det betyder samtidig, at kunderne frit kan afbestille, for eksempel dagen før, fordi de alligevel ikke tør rejse. Danmark har her taget en anden stilling end Sverige og Norge. Og end mange andre lande i øvrigt.



Israel med al det gode, der ellers kan siges om dette land, har derimod ikke det røde kort fra ministeriet med advarsler om forsigtighed i Gaza og Golan-områder, men for eksempel ikke i Jerusalem og Netanya ved Middelhavskysten, hvor der desværre har været selvmordsbomber. Israel har nærmest et gult kort, som ikke giver lov til fri afbestilling.



Nepal har med opdatering i juni i år fortsat det røde kort med “alle ikke nødvendige rejser frarådes.



Til Thailand – i hvert fald til turistområderne – er der hverken røde eller gule kort, men blot oplysning om “at vise agtpågivenhed ved religiøse helligdomme, restauranter, cafeer, barer og lignende” – steder som turister selvfølgelig kommer til. Ellers bliver man helt hjemme, så det er svært at se, hvad en sådan oplysning skal bruges til – med mindre ideen er at skabe den total nervøsitet og rådvildhed før ferierejsen.



Så er der Egypten, hvor der opfordres til største agtpågivenhed – hvad er det ? Hold dig vågen om natten, kig dig tilbage hele tiden, se efter om bygningen er bevogtet før du går ind, eller lignende ?



Sinai- halvøen får det røde kort. “Alle ikke nødvendige rejser frarådes indtil videre.”



Det betyder også, at bureauerne stopper med charterrejser og tager kunderne hjem – også alle dem, der ikke vil hjem – uden at være tvungen til at give erstatning.



Senest et eksempel fra B.T. fredag, hvor et ægtepar klager over, at de ikke kan få lov til frit at afbestille en rejse til Tyrkiet hos Falk-Lauritzen. Bureauet tilbyder dem, at de kan bruge pengene til en anden rejse, og det skaber overskriften “Rejsebureau presser gæster af sted”.



Dybest set en mediaskabt nyhed på forkert grundlag. Tyrkiets kort er nærmest violet, i hvert fald ikke rødt, og derfor gælder ganske almindelige afbestillingsregler.



Et blik på hjemmesiden hos udenrigsministeriet er et eklatant eksempel på forvirring om Tyrkiet. Der indledes med “Der er en betydelig risiko for terrorangreb i Tyrkiet.” Derefter en bemærkning om, at man skal udvise største agtpågivenhed, hvor mange mennesker er forsamlet. Det er næsten en standardsætning hos ministeriet.



Senere bliver det endnu mere underligt med følgende: “Danske rejsende har i almindelighed et problemfrit ophold i Tyrkiet”.



Hvad skal de stakkels forbrugere tro, hvad skal de stakkels rejsebureauer tro?



Er tiden nu kommet til, at rejsebranchen sammen med forsikringsselskaberne skaber deres eget systen og siger farvel og tak til udenrigsministeriet, som retningsgivende (og afgørende) for rejsemønstret i en urolig verden.

Hvad mener du?

Skrevet af